Sök ikon

Pricerunner till salu - mediejätten Bonnier pekas ut som spekulant

Artikel bild
Tomas Franzén, Bonniers koncernchef. FOTO: TT

Den svenskgrundade jämförelsetjänsten bjuds ut till försäljning för uppemot 1 miljard kronor, enligt Breakits källor.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

stefan@breakit.se

Medgrundare och reporter

Pricerunner grundades 1999 av Kristofer Arwin, Martin Alexandersson och Magnus Wiberg. Idag är jämförelsesajten en riktig vinstmaskin. Omsättningen ligger på cirka 250 miljoner kronor och vinsten blev förra året runt 100 miljoner kronor.

Jämförelsesajten, som har en stark marknadsposition i både Sverige och England, köptes för två år sedan av det amerikanska internetkonglomeratet IAC som också bland annat äger dejtingtjänsterna Match och Tinder. Då ägdes Pricerunner av mediebolaget Valueclick som i sin tur köpt bolaget från grundarna 2004 för cirka 250 miljoner kronor.

Men sedan en tid har IAC, som kontrolleras av den amerikanska internetmiljardären Barry Diller, letat efter en köpare till Pricerunner. Breakit har talat med flera svenska aktörer som fått möjlighet att lägga bud på Pricerunner.

Enligt Breakits källor är mediejätten Bonnier en av spekulanterna.

”Jag vet att de i alla fall under hösten har övervägt ett köp”, säger en av Breakits uppgiftslämnare.

För Bonnier skulle ett köp av Pricerunner vara logiskt ur fler aspekter. 

  • Mediekoncernens vd Tomas Franzén har som mål att hälften av intäkterna ska komma från den digitala verksamheten under 2020. Idag är andelen bara drygt 20 procent och ett köp av Pricerunner skulle hjälpa till att öka andelen.
     
  • Bonnier skulle kunna utnyttja sina nyhetssajter Expressen, Dagens Nyheter och Dagens industri för att driva trafik till Pricerunner.
  •  
  • Osålt annonsutrymme skulle kunna användas av Pricerunner och skapa nya intäkter.
     

En annan möjlig köpare av Pricerunner är den norska mediekoncernen Schibsted. Idag äger Schibsted Pricerunners största konkurrent på den svenska marknaden, Prisjakt. Genom att slå ihop bolagen skulle det gå att uppnå en hel del kostnadsbesparingar samtidigt som marknadspositionen skulle stärkas dramatiskt. Det finns dock en risk att Konkurrensverket skulle ha synpunkter på en sådan affär.

Schibsted håller dessutom precis på att avsluta en annan stor digital affär - köpet av 80 procent av bosajten Hemnet för 1,2 miljarder kronor. I en intervju med Breakit nyligen sade dock Schibsteds Sverige-chef Raoul Grünthal att koncernen har ”kraft att göra nya affärer i Hemnets storlek om vi stöter på dem”.

Sannolikt kommer prislappen på Pricerunner hamna på uppemot 1 miljard kronor. Det var också så mycket som Bonnier fick ut i januari när koncernen sålde den danska affärstidningen Börsen. Då konstaterade Tomas Franzén:

"Det här räcker en bit på väg för att göra en del intressanta förvärv”.

Läs mer