Sök

Josefine Abrahamsson bygger varumärken åt influencers: "Ökar snabbt"

Hubsoe-handelinfluencers

Influencern Alice Stenlöf och Hubso-grundaren Josefine Abrahamsson. Foto: Pontus Lundahl / TT/press.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

"Hela retail förändras jättemycket och där är vi starkt positionerade”, säger Josefine Abrahamsson.

Att starta ett eget varumärke kräver en hel del arbete och kunskap – och då kan det vara skönt att få lite hjälp på vägen. Det vet bolaget Hubso som byggt sin affärsmodell kring att teama upp med och hjälpa influencers att starta egna varumärken. 

Josefine Abrahamsson är vd på Hubso, och var med och grundade bolaget vid starten 2017. 

”Vi skapar tillsammans nya kommersiella varumärken där vi tillhandahåller infrastrukturen med allt från kunskaper till tredjepartslösningar som e-handelsplattform och lager. Vi tar tillsammans fram varumärke och produktlinje”, berättar Josefine Abrahamsson. 

Influencern får sedan en provision på försäljningen. I dagsläget arbetar Hubso bland annat med Sanne Josefsson, Rebecca Stella, Linn Ahlborg och Alice Stenlöf. 

I och med att influencers sitter på mycket data, och starka försäljningskanaler, finns det redan ett starkt momentum att bygga vidare på. Hubso hanterar det operativa medan profilerna kan arbeta med att driva försäljning och marknadsföra sina varumärken. 

Josefine Abrahamsson berättar att bolaget visat tillväxt, men känt av drabbningarna av pandemin.

”Det är ingen som gått oberörd förbi. Det har framförallt handlat om produktion där fabriker haft stäng eller saknat kapacitet så att lanseringar blivit försenade eller framflyttade. Men rent försäljningsmässigt har det gått bra”, säger Josefine Abrahamsson. 

Hon pekar samtidigt på att pandemin drivit på utvecklingen och framväxten av e-handel och digitalisering. 

"Starkt positionerade". 

Hubso var tidigare ett dotterbolag till Tourn, som sålde bolaget under förra våren. Numera är Hubso helägda av det publika bolaget Hubso Group (tidigare Orgo Tech), där Josefine Abrahamsson är vd. Hubso AB utgör större delen av verksamheten men här finns även marknadsföringsplattformen Magemail.

Under 2019 omsatte Hubso AB 16 miljoner kronor med ett minusresultat på 1,8 miljoner kronor. När Hubso Group nu presenterar siffror för hela koncernen landade omsättningen på 26 miljoner kronor med ett resultat på minus 15 miljoner kronor, varav 13,6 miljoner kronor handlar om avskrivningar kopplade till förvärvet.

Husbo AB i sig omsatte drygt 27,6 miljoner kronor under 2020 med ett positivt resultat på cirka 0,6 miljoner kronor, enligt bolaget. 

”Under fjärde kvartalet har vi haft en tillväxt på 77 procent. Vi har en fortsatt tillväxt framåt och vi ökar snabbare än marknaden i sig gör. Hela retail förändras jättemycket och där är vi starkt positionerade”. 

Siktar mot Europa 

I dag rymmer bolaget några av landets största influencers, och nu börjar det bli allt vanligare att influencers söker sig till Hubso än tvärtom.

”Sedan kan det såklart vara så att vi har en tydlig idé som vi ser skulle funka med en viss profil. Nu tittar vi även på andra marknader men det handlar framförallt om att hitta rätt matchning med rätt profil snarare att titta på specifika marknader, men det är generellt inom Europa”.

Josefine Abrahamsson beskriver bolagets affärsmodell som nästa steg i influencer marketing och e-handel, en marknad som ständigt förändras och fortsätter att växa. 

”Hur kan vi positionera influencers som entreprenörer och skapa ett autentiskt varumärke som kan stå över tid även utan profilen? Hur kan vi bygga och skapa en förlängning av deras affär?”.

Läs mer