Sök

Spotify testar ljudböcker på plattformen

Daniel Ek, vd Spotify och Jonas Tellander, vd Storytel.

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Storytel faller på börsen.

Spotify har de senaste åren lagt stora pengar på sin poddsatsning. I miljardaffär efter miljardaffär har den svenska streamingjätten byggt på sitt poddbibliotek för att bli den självklara platsen för alla att lyssna på poddar på.

Men inte bara därför såklart. När vi inte lyssnar på musik utan talat ljud i stället behöver inte Spotify betala lika mycket till skivbolagen vilket betyder mer pengar in för Daniel Eks skapelse. 

Men det finns ju annat ljud än poddar och idag har Spotify släppt nio ljudböcker, bara klassiska verk som Frankenstein och Jane Eyre. Tillsammans med ljudböcker släpps podden Sitting with the Classics, där en professor från toppuniversitetet Harvard går igenom böckerna. Det rapporterar Hollywood Reporter.

Utmanar Audible och Storytel

Satsningen innebär att Spotify utmanar Amazons Audible men även svenska Storytel, åtminstone i liten skala. Storytel har hittills fallit 4 procent på Stockholmsbörsen.

Spotifys ljudböcker kommer gå att lyssna på över hela världen men kommer framförallt att marknadsföras mot engelsktalande marknader.

Ljudböcker är inget helt nytt fenomen för Spotify. Hittills har dock marknadsföringen av de fåtal titlar som finns på plattformen varit begränsad, skriver Hollywood Reporter.

Läs mer