Sök

Annonssamarbete med RecPro

Den här rekryteringsartikeln måste du läsa – om du vill att ditt företag ska överleva i framtiden

RecProRekrytering

Erik Cedergren

Ebba Arnborg

”Just nu sker ett paradigmskifte inom rekrytering”, säger Erik Cedergren på RecPro. Det gäller att bryta gamla mönster och modernisera personalarbete och kompetensförsörjning ifall du vill stå dig i konkurrensen. De företag som lyckas kan se fram emot starkare tillväxt och ökad lönsamhet – de som misslyckas försvinner.

Nu är det dags att en gång för alla göra upp med förlegade synsätt kring rekrytering som ännu lever kvar från tiden då man delade ut guldklockor och såg på sin personal som resurser, det menar Erik Cedergren. Han är grundare av RecPro som erbjuder konsulttjänster inom rekrytering och Employer Branding och expert inom området.

”Många företag behandlar sin personal som en konstant i bolaget. Det rimmar väldigt illa med utvecklingen vi har sett de senaste femton, tjugo åren där personalomsättningen ökat kraftigt inom i princip samtliga branscher. Speciellt inom IT där medellivslängden för en anställning har krympt avsevärt”, säger han.

Företag som har ställt om har både en starkare tillväxt och lönsamhet

Företag behöver modernisera hela sitt rekryteringsarbete. Från hur man profilerar sig och arbetar med kandidatupplevelsen, till hur man hanterar rekryteringsprocess och onboarding, och inte minst hur rekrytering eller Talent Acquisition passar in i det bredare personalarbetet som sedan följer, enligt Erik. En viktig puck att ta tag i för alla bolag som vill lyckas.

”Vi kan sedan flera år och otaliga studier och exempel se att de företag som tar de här frågorna på allvar och har ställt om, har både en starkare tillväxt och lönsamhet. Du försvinner som bolag om du inte sköter det här”, säger han.

Idag ställs helt nya krav och förväntningar på dig som arbetsgivare, i takt med digitalisering och ökad transparens men också yngre generationers nya värderingar. Dessutom finns en djungel av nya verktyg och arbetssätt. Många fastnar i att släcka bränder och när någon behöver anställas anlitas externa rekryteringsbyråer slentrianmässigt. Men här sker nu ett stort skifte, säger Erik:

”Tidigare har standard varit att ta hjälp med sin rekrytering i form av externa uppdrag. Där du som företag stoppar in pengar i en svart låda och får ut slutkandidater, men du lär dig ingenting och utvecklas inte”.

RecPro jobbar istället på liknande sätt som ett management- eller IT-konsultbolag.

Vi har hjälpt startups och scaleups åstadkomma fantastiska tillväxtresor

”Vi jobbar i kundens regi och med full transparens. Kunden äger all information och lär sig under processen. Vi förflyttar kunderna till ett modernt och hållbart sätt att arbete med kompetensförsörjning som de har fördel av långt efter att vår insats är klar”, säger Erik och fortsätter:

”Det finns en så otroligt fin potential i så många företag som inte tas tillvara på för att man inte ser och förstår mekanismerna. Vi har hjälpt startups och scaleups att säkra och accelerera sin rekrytering och åstadkomma fantastiska tillväxtresor, samt stöttat svenska storbolag i att utveckla sina arbetssätt.”

För, påpekar Erik, rekrytering är inte ett problem som du kan bli av med, utan något du behöver behöver arbeta med kontinuerligt. Frågan är inte om man ska rekrytera utan hur man bäst hanterar utmaningen, slår han fast.

”Jag tycker det är beklagligt att så många företag går dåligt enbart på grund av att man inte lyckas få till sin rekrytering. När det krävs så lite utifrån mitt perspektiv för att gå från ett dysfunktionellt läge till något som fungerar otroligt bra. Det krävs inga stora investeringar och är inte någon rocket science, utan det krävs det där lilla. Vårt fokus på RecPro är att se till att företag inte faller på den pucken.”

Vi lämnar företagen bättre rustade för framtiden

Att plocka hem rekrytering ”inhouse” är alltså en stark trend. Men hur gör man då? Ja, det räcker inte med att få några enkla tips för att lyckas med sin rekrytering, säger Erik:

”Det är som att berätta för någon hur man spelar bra golf. Jag kan ge hundra tips på hur du ska göra, men det hjälper inte om du inte kan implementera det och få det att fungera i praktiken. Vill du säkra en bra golfrunda gäller det att plocka in någon som kan spela och se till att lära dig. Vi bygger upp och säkrar rekrytering som funktion internt hos företag, och lämnar dem bättre rustade för framtiden.”

Vill du veta mer och prata direkt med någon av rekryteringsexperterna på RecPro? Hör av dig direkt till Erik eller till Caroline Patychakis nedan. 

 Erik Cedergren
 CEO & Consultant
 
073-350 24 35  
 erik.cedergren@recpro.se

 

 Caroline Patychakis
 Marketing & Sales Director
 070-290 46 75    
 caroline.patychakis@recpro.se

 

 

 

Läs mer