Bolagets teknik för inomhuspositionering används i köpcenter och sjukhus och gör det möjligt att till exempel hitta ett apotek inne i en stor byggnad där GPS inte fungerar.
“Det kan också handla om att en galleria vill kunna kommunicera med sina besökare och berätta om vilka erbjudanden butikerna har. Gallerians ägare kan då välja att bygga in vår mjukvara i sin egen app”, säger Senion Labs vd och medgrundare Christian Lundquist.
Linköpings-bolaget har hittills gjort 250 installationer i 32 länder och pengarna från SEB Venture Capital (ett riskkapitalbolag ägt av storbanken med nästan samma namn) ska användas till att öka den siffran, bland annat genom att anlita fler säljare runt om i världen.
“Vi anser oss vara världsledande sett till antalet byggnader vi finns i. Nu ska vi utnyttja den positionen och växa ännu mer”, säger Christian Lundqvist.
Världsledande eller ej - bolaget är knappast ensamma på marknaden för inomhuspositionering. Den mest uppenbara konkurrenten är sökjätten Google vars tjänst Google maps är världens mest nedladdade app och fungerar både inomhus och utomhus.
Christian Lundqvist säger att Google dock har ett stort problem i och med att ägare till gallerior och sjukhus inte riktigt litar på den amerikanska techjätten.
“Många byggnadsägare är väldigt skeptiska till att Google ska ha koll på deras besökare och hur de rör sig. I exempelvis ett sjukhus kan det vara väldigt känsligt. Därför är det svårt för Google att ta den marknaden”, säger han.
“I ett köpcentrum har Google ett annat problem: Om du står i en butik och kollar på en tv vill butiksägare absolut inte att du får upp en annons för att köpa samma tv billigare från en nätbutik. Men för Google är hela deras affärsidé att du ska göra precis det. Där finns en tydlig intressekonflikt”, säger Christian Lundqvist.