Schibsted lämnade en rapport nu på fredagsmorgonen som var i linje med aktiemarknadens förväntningar. De svenska delarna Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Growth (där bland annat Prisjakt ingår) omsatte tillsammans 3.893 miljoner kronor (3.762 miljoner kronor) och gjorde ett rörelseresultat på 418 miljoner kronor (385 miljoner kronor) under fjolåret.
”2015 blev ett bra år för oss och vi har nu tre starka enheter med tydliga synergier mellan sig. Även om vi fortfarande har stora intäkter från print är det digitala ekosystemet som vi bygger upp det centrala i vår affärsidé”, säger Raoul Grünthal, chef för den svenska delen av Schibsted.
Schibsted Growth är en relativt stor investerare i svenska startups och Raoul Grünthal noterar att värderingarna har börjat landa på en mer normal nivå.
”Tittar du på den lite längre cykeln så har vi haft flera år där priserna gått upp väldigt mycket. Min känsla är att värderingarna på tidiga bolag har varit extrem hög men nu börjar normalisera sig”, säger han.
Allt annat lika innebär det att Schibsted Growth kommer att öka investeringstakten.
”Tittar du bara på priset så är det kanske så men det bygger också på att vi hittar rätt idéer med duktiga entreprenörer som kan genomföra dem”, säger Raoul Grünthal.
Före halvårsskiftet väntas Schibsted få igenom köpet av bosajten Hemnet där norrmännen köper 80 procent av bolaget för 1,2 miljarder kronor.
”Köpet av Hemnet är en annan sorts affär jämfört med de köpen vi gör av mindre bolag. Historiskt har vi gjort mindre investeringar till en början i unga bolag och sedan ökat vår ägarandel successivt om verksamheten utvecklats bra”, säger Raoul Grünthal som samtidigt påpekar att Schibsted har stora resurser:
”Vi har kraft att göra nya affärer i Hemnets storlek om vi stöter på dem”.
Breakit har tidigare rapporterat att Schibsted anlitat investmentbanken GP Bullhound för att hitta en köpare till Hitta men det är inget som Raoul Grünthal vill kommentera. Klart är dock att försäljningen fortsätter att falla i bolaget - i fjol slutade omsättningen på 252 miljoner kronor vilket var en minskning med nästan 10 procent jämfört med året innan.
”Resultatet är fortfarande bra men i Hittas fall handlar det mycket om att förnya katalogbranschen. Vår intryck är i alla fall att vi tar marknadsandelar”, säger Raoul Grünthal.