Sök

Annonssamarbete med Renault

Städerna växer – då satsar Renault på smarta lösningar för mindre trafik och bättre hälsa

RenaultHållbarhetTransport

Jennifer Bonér

Urbaniseringen fortsätter och dagens avgaser och buller leder till såväl allvarliga hälsoproblem som utmaningar för klimatet. Nu krävs helt nya trafikerbjudanden. Så här svänger Renault om från bilägande till att satsa på nya smarta transportsätt, som är rena, hållbara – och delade.

Drömmen om staden lockar fortfarande. Inte bara med arbetsmöjligheter och utbildning, utan också med kulturliv, uteliv och puls. Stockholm förväntas till 2030 växa med 400 000 innevånare, vilket motsvarar att ett helt Göteborg ska flytta in, enligt prognoser från Region Stockholm. Och vi ser samma trend runt om i världen.

Samtidigt som det är energisparande och effektivt att människor samlas i storstäderna, finns negativa aspekter – som påverkan på vår hälsa. Trafikbuller orsakar varje år 48 000 fall av högt blodtryck, cirka 950 fall av hjärtinfarkt och drygt 1 000 fall av stroke i Sverige. Det visar beräkningar från Karolinska Institutet på uppdrag av Trafikverket. Dessutom stör bullret nästan 3,4 procent av svenskarna sömn enligt Folkhälsomyndighetens underlag. Något som ytterligare ökar risken för en rad sjukdomar, som diabetes.

den växande önskan som finns, särskilt bland unga, om en ny typ av rörlighet; som är ren och koldioxidfri

Det här i kombination med en växande efterfrågan på andra transportsätt i staden än privatbilar och befintlig kollektivtrafik, liksom en ökad medvetenhet kring klimatfrågor kräver nya smarta trafikerbjudanden som är rena, hållbara – och delade. 

”Jag tror att hälsokrisen i år har stärkt den växande önskan som finns, särskilt bland unga, om en ny typ av rörlighet; en som är ren och koldioxidfri”, säger Gilles Normand, Senior Vice President för Electric Vehicles & Mobility Services på Groupe Renault.

Det är viktigt att företag tar samhällsansvar och väljer smarta lösningar. Ett stort kliv mot att minska bullernivåerna i stadsmiljö är ökningen av elbilar och andra elmotorer. För även om de inte är helt tysta kan deras ljud ändå vara hälsosammare och bidra till en mer harmonisk upplevelse.

Läs mer om Renault ZOE som tjänstebil här! 

Renault är en ledande aktör när det kommer till hållbara trafiklösningar, och har flera satsningar för att faktiskt minska antalet bilar i staden. Av de 11 000 elbilarna som var tillgängliga via bildelningstjänster i Europa år 2019 tillverkades cirka 8 000 av Renault.  

”År 2030 kommer en tredjedel av marknaden för bilrörlighet bestå av denna typ av tjänster: vi kommer inte längre vara bilägare utan snarare bilanvändare. Vi är övertygade om att prisvärd elbildelning är en nyckelbit i pusslet när det gäller framtidens miljöutmaningar”, säger Gilles Normand.

Här är 4 smarta sätt Renault satsar på att minska antalet bilar i städer:

ZITY – delade elbilar som du kan parkera var som helst
Via ett partnersamarbete med appen ZITY, kan förare i Madrid och Paris nu hyra en Renault ZOE i allt från några minuter till hela dagar och sedan lämna den på vilken parkeringsplats som helst. När ZITY lanserades i Paris blev det en omedelbar succé, bara tre veckor efter lanseringen hade den redan använts av mer än 10 000 personer och i snitt hade en bil hyrts var fjärde minut. I framtiden kan konceptet komma att lanseras i flera städer.

Partnerappar för carsharing som Aimo och GreenMobility
Renault samarbetar även med andra appar, som Aimo i Stockholm, en elbildelningstjänst för Reanult ZOE-bilar, och GreenMobility i Göteborg och Malmö, som erbjuder såväl Zoe som Kangoo, där de senare är lite större vans. Båda bilarna är ljudlösa och kör på el från sol, vind och vatten vilket bidrar till renare och behagligare städer.

Renault mobility – ett nytt sätt att hyra bil
Dessutom rullas nu den smidiga elbilsuthyrningsappen Renault Mobility, ut i Frankrike. Den finns tillgänglig på cirka 200 uthyrningsställen och omfattar hela sortimentet av Renaults passagerar- och lätta nyttofordon. Renault Mobility låter dig hyra en bil var som helst i Frankrike, under den tid du väljer, och sköta allt helt och hållet från din smartphone. Såväl bokning som upphämtning och återlämning är helt automatiserat. Laddning ingår i hyran, liksom försäkring.

Flera (väldigt) lokala projekt
Karlsruhe har flest delade bilar i Tyskland, totalt delar 3000 regelbundna användare på 300 bilar, varav 34 är ZOE. Ett annat spännande projekt är ”We Drive Solar” i Holland, där förare delar på Renault ZOE-bilar som drivs av solenergi från solpaneler monterade på tak i grannskapet.

Läs mer om helt eldrivna Renault ZOE här! 

Läs mer