Sök

Så vill Kids Brand Store tackla miljöfrågan: “Kickstart på hållbarhetsarbetet”

KidsBrandStoreModeBreakit Impact Challenge

Adeline Sterner, vd på Kids brand store och grundarna Peter Markstedt och Mikael Arnåsen..

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

“Det är en hygienfaktor att arbeta med hållbarhet idag."

Svenska Kids brand store är en snabbväxande e-handlare som fokuserar på att sälja mode för ungdomar inom premiumsegmentet. I mars klev entreprenören Adeline Sterner, som tidigare grundat och sålt Add Ice Cream, in som vd på bolaget och hon satte direkt upp hållbarhetsarbetet som ett av de kommande årens stora arbetsområden.

“Jag tycker att det är en hygienfaktor att arbeta med hållbarhet idag",  säger hon till Breakit.

"Men sen tror jag inte att man ska bli för nervös och tänka att allt måste bli rätt på en gång”,

Kids brand store är ett av över 100 bolag som i år deltar i Breakit Impact Challenge, där vi på Breakit utmanar företag att bli så klimatsmarta som bara möjligt på fem veckor.

Adeline Sterner berättar att Impact Challenge blev en bra start på den planerade satsningen.

“Det är ett stort mål för oss som bolag att jobba mycket mer med hållbarhet än vad vi har gjort idag. Så där blev Impact Challenge en form av kickstart i det arbetet. Det är ett bra upplägg där man blir pushad tillsammans med andra bolag att verkligen kolla över vad man gör”, säger hon.

Ska jobba med returer

Hållbarhetsfrågor har länge varit en snackis inom modebranschen. På Breakit har problemet diskuterats flitigt senaste tiden, där bland annat Jarno Vanhatapio, vd och grundare av Nakd, och August Bard Bringéus, grundare av Asket, har debatterat frågan. Spoilervarning; de är inte alls överens.

För Kids brand store är det främst frågor som rör returer och logistik, men även hur de kan jobba med cirkularitet, som är de stora fokusområdena berättar Adeline Sterner.

“Vi har tur att arbeta med premiumvarumärken som ofta har hållbarhetsrapporter. Men där har vi börjat se över hur de arbetar på ett djupare plan nu, hur jobbar egentligen våra största varumärken och vad vill vi se mer av”, säger hon och fortsätter.

“Jag tror mycket på att se över hur vi kan sänka andelen returer, men också hur vi kan jobba med hela logistikkedjan. Idag använder vi Budbee till stor del för leveranser som också fokuserar på miljövänliga leveranser och klimatkompensation. Men det kan också handla om att se över förpackningarna.”

"Komma i rätt mindset"

I Impact Challenge har utmaningarna hittills fokuserat mycket på resor och arbetsplatsen, sånt som företaget själva kan åtgärda.

För Kids brand store har det lett till flera upptäckter.

“Det är mycket smågrejer på kontoret exempelvis. Som att alla inte vet var man släcker och då går man utan att släcka lamporna. Eller att vi inte har källsorterat. Små saker men som jag tror gör att alla kommer i rätt mindset inför kommande arbete när vi ska göra allt i större skala nästa år. Det har varit ett bra uppvaknande att nu tar vi tag i detta.”

Hur ser du på hållbarhetsarbetet inom modebranschen generellt?

“Min ståndpunkt där är att så länge som människor köper kläder, vilket de kommer att göra, kommer klädindustrin finnas. Då tror jag att konsumenter väljer att köpa färre, högkvalitativa och tidlösa plagg som kan användas länge och även handla mer second hand. Jag tycker att det är fantastiskt att många stora aktörer satsar inom området och på så sätt driver innovation som kan förändra hela branschen.”

Läs mer