Sök

Annonssamarbete med Bring

Har du ingen kontroll över vad som handlas hem längre? Du är inte ensam

Bring

Ebba Arnborg

9 av 10 unga påverkar hemmets inköp av allt från mat till möbler och resor, och Greta-generationen låter värderingar styra sina e-handelsköp. Det är status att vara hållbar – och att bojkotta eller "buykotta".

”Det är status bland unga att vara hållbar. På samma sätt som det på 90-talet var coolt att vara punkare, är det idag coolt att vara miljömedveten”, det säger Sara Fröhling Lind, Ungdomsbaromterns expert på konsumtion och livsstil, när hon gästar podden ”Shop or Stop”. En podd där Breakit och leveransföretaget Bring undersöker hur klimatsmart e-handeln är och om det går att som konsument driva utvecklingen framåt.

Backar vi bandet några år var det främst unga tjejer i storstäder med akademiska föräldrar som var intresserade av hållbarhet, berättar Sara i podden, men idag är det mycket mer utbrett. 

konsumtion är ett väldigt tydligt sätt för unga att visa engagemang

Det finns ett ökat samhällsintresse bland unga, men snarare än att gå med i politiska ungdomsförbund väljer de att påverka med hjälp av plånboken. Både genom bojkott av företag och varumärken som de inte anser lever upp till deras värderingar. Men också genom buykott, att stödköpa av de som gör det, enligt Sara.

”Vi har under flera år sett konsumtion växa fram som ett väldigt tydligt sätt bland ungdomsgenerationen att visa engagemang”, säger hon.

Och även om ungdomar inte är den mest köpstarka målgruppen så är de desto mer trendsättande. Inte minst har de stor påverkan när det gäller föräldrarnas konsumtionsvanor.

”Unga påverkar de äldre mycket, och nio av tio unga som bor hemma är med och fattar inköpsbeslut i familjen. Allt från vilken mat som handlas, till heminredning och semesterresor. Föräldrar bjuder gärna in sina barn i beslutsfattandet i högre utsträckning och unga känner att deras åsikt räknas”, säger Sara.

Lyssna på podden ”Shop or Stop” här!

Varannan väljer bort Black Friday

Även leveransföretag Bring ser tydligt i sina årliga undersökningar Bring Research att det är de unga som har störst fokus på hållbarhet och miljö.

”De unga svarar högre på alla frågor som rör miljö och klimat, som vilken vikt de lägger vid att nätbutikerna de handlar av har en tydlig hållbar profil. Det är en väldig skillnad på personer över och under 30 år. Det är fler unga som är engagerade. Sedan klingar det av och de över 60 år bryr sig generellt sett minst”, säger Kjersti Pedersen, analytiker för Bring Research.

Unga är också flexibla och anpassar sina konsumtionsvanor i högre grad än äldre när de får ny kunskap om miljö och hållbarhet. De handlar också second hand i större utsträckning.

”Jag tror inte att det här en utveckling som kommer att stoppas utan hållbarhet blir viktigare och viktigare”, säger Kjersti.

Det är ju de ungas framtid det handlar om

Ifall unga som bor hemma påverkar inköp är ingenting som Bring har mätt, men Kjersti tror absolut att det händer.

”Unga har ett starkt engagemang för sin sak, och som förälder är det ju svårt att gå emot – det är ju de ungas framtid det handlar om. De flesta föräldrar vill nog få ett högre engagemang, och sker påverkan i ens eget hem av ens egna barn är det svårt att försvara sig emot, så det sker helt säkert”, säger hon.

Även trenden med att unga bojkottar eller ”buykottar” kan Bring se tendenser på i sina undersökningar Bring Research. Förra året svarade 54 procent av de tillfrågade svenskarna att de inte handlat på Black Friday eller Cyber Monday. Hos de under 30 var den största anledningen till detta att de inte vill bidra till överkonsumtion – en mycket högre siffra än hos äldre.

Samtidigt svarade 17 procent av de under 30 år att de genomfört ett nätköp de senaste tre månaderna efter att de fått info på sociala medier, nyhetsbrev eller bloggar om att företag tar hänsyn till miljö och hållbarhet.

Det här har i värsta fall lett till att butiker drar sig för att nämna hållbarhet, av rädsla för att göra fel, säger Kjersti. Något som hon dock ser håller på att ändras.

”Tidigare har många e-butiker varit försiktiga med att vara för konkreta kring hållbarhet, för man får så mycket negativ uppmärksamhet om man gör eller säger fel. Men det jag ser som väldigt positivt är att jag märker att många nu blir tydligare med sitt hållbarhetsarbete. Alla kan ju inte göra allt men det är summan av att alla gör något som bidrar till förbättring”, säger Kjersti.

Läs hela Brings rapport Bring Research här!

I senaste avsnittet av "Shop or stop?" pratar Sara Fröhling Lind och programledaren Carin Roeraade mer om ungas konsumtionsmönster kopplat till hållbarhet – och hur Corona påverkat. Lyssna här!

Läs mer