Sök

Mediatool tar in såddrunda för att stoppa krångel med reklamköp

Mediatool

Alexander Högman. Foto: Press

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Malmö-baserade Mediatool tar 1 miljon kronor i riskkapital till en tjänst som hjälper företag att planera sina annonsköp. “Vi ska bli marknadschefens bästa vän”, säger medgrundaren Alexander Högman.

Mellan 2007 och 2012 arbetade Alexander Högman som nordisk reklamchef på bilmärket Renault. Hans jobb var att styra bolagets marknadsföring mellan olika kanaler, mäta vad som funkade och planera nästa steg.

Jobbet var bra - men en sak gjorde honom frustrerad: Excel-krånglet. Liksom resten av reklambranschen planerade han sina kampanjer i ett kalkylblad, som inte var anpassat för ändamålet.

“Det var ett ständigt krångel. Det är så lätt att göra fel i Excel. Du kanske inte har fått den senast uppdaterade filen från kund vilket gör det svårt att veta om du har rätt version av dokumentet. Eller så är det ett litet kommatecken som ligger fel vilket leder till att hela beräkningen också blir fel. Man fick heller ingen vidare bra översikt. Det kan leda till att man köper fel och investeringar i marknadsföring går förlorade”, säger Alexander Högman.

2012 startade han tillsammans med Magnus Ohlin, Ludwig Magnusson samt Joakim Landberg bolaget Mediatool. Målet var att bygga ett molnbaserat och smidigt verktyg som skulle göra det möjligt att styra samt följa sina reklamköp och hur de presterar i realtid.

“Det viktigaste är att vår tjänst är så pass användarvänlig. Det är svårt att göra fel och du får all data samlad på ett och samma ställe. Vi ska vara marknadschefens bästa vän”, säger Alexander Högman.

Nu tar bolaget in 1 miljon kronor i riskkapital från affärsängeln Fredrik Olofsson.

Alexander Högman säger att bolaget har kunder som bilmärket Audi och e-handlaren Bokadirekt bland de cirka 20 företag som idag betalar för tjänsten.

“Vi har många kunder som har idéer på funktioner och vi vill kunna utveckla det i snabbare takt utifrån vad de vill ha”, säger han.

Bolaget får intäkter genom att kunderna betalar en prenumerationsavgift. Mediatool började ta betalt för tjänsten i november 2015 och räknar med att nå lönsamhet i år.

“Under förra året tog det fart och vi dubblade antalet användare. Vi märker att det finns en stor efterfrågan och en betalvilja från kunderna”, säger Alexander Högman.

Läs mer