Sök

Annonssamarbete med Bring

Webinar för dig som vill skapa framtidens nätbutik: Vems ansvar är en hållbar e-handel?

Bringe-handelHållbarhet

Christian von Essen

Christian von Essen

Skribent

Hållbarhet och miljö engagerar allt fler konsumenter, särskilt de unga. Men de allra flesta tycker samtidigt att det är svårt att hitta information om hållbarhet och miljö hos nätbutikerna. Nu vill Bring samla branschen till ett inspirerande webinar tillsammans med Breakit.

Det är handlingar som formar attityder – inte tvärtom. Det är budskapet i den nya e-handelsrapport Bring Research som logistikföretaget Bring har tagit fram.

Pandemin har påverkat våra beteenden på många sätt, och en växande e-handel är ett konkret exempel. Samtidigt visar undersökningar att konsumenter under 30 år är extra benägna att vilja konsumera mer hållbart.

”Vägen från ett allmänt intresse till viljan att göra konkreta hållbarhetsval har ökat”, säger Jacob Aagaard, försäljningsdirektör på Bring.

Problemet är att få konsumenter upplever att de hittar information om hur nätbutiken arbetar med hållbarhet och miljö.

”Jag tror att många bolag skulle kunna bli tydligare i sin hållbarhetskommunikation, med mer lättillgänglig och begriplig information”, säger Jacob Aagaard. ”Istället för att prata svepande om mål till 2030 skulle man kunna ta en mikroanalys: den här effekten ger just ditt köp. Det måste inte vara storslaget, och det måste inte vara perfekt. Men vi måste våga berätta vad vi gör.”

Hur kan e-handeln bli mer hållbar? Signa upp för webinariet här!

Tunga experter på webinariet

För Brings del handlar det om att inspirera fler till att välja hållbara leveranser. Men under webinariet tillsammans med Breakit kommer såväl externa experter som framgångsrika e-handlare att bidra med sin kunskap på området.

På frågan om vem som bär ansvaret för en hållbar e-handel är svaret självklart, säger Jacob Aagaard.

”Det handlar om att få med både konsumenten, e-handlaren och leverantörerna. Om vi jobbar tillsammans kan vi påskynda den positiva utvecklingen. Politiken kan agera möjliggörare och sätta press. Kanske man i framtiden kan kräva att alla nätbutiker ska ha ett grönt leveransalternativ högst upp i sin check-out?” 

Bring har ett ambitiöst mål om att alla deras leveranser ska vara helt fossilfria år 2025, och redan i dag sker leveranser hem och till ombud i Stockholm, Göteborg, Malmö och Linköping fossil- eller utsläppsfritt.

Flera initiativ är på gång för att utveckla mer effektiva och hållbara transporter tillsammans med andra aktörer.

”Vi vill vara med och driva och utveckla den gröna våg som vi ser nu inom näthandeln. På webinariet bjuder vi in alla branschaktörer som är öppna för att hämta inspiration till att jobba mer hållbart.”

Hur kan e-handeln bli mer hållbar? Signa upp för webinariet här!

Läs mer