Det börjar bli trångt för techbolagen i den svenska hämtmatbranschen. Förra året gick tyska Foodora in i Stockholm, och blev därmed en konkurrent God smak och Aptit.
Nu lanserar den finländska matbeställningsappen Wolt i den svenska huvudstaden.
"De är just nu i färd med att knyta avtal med restauranger, allt från baguettehak till sushibarer, inför en större satsning på svensk mark", säger Olle Aronsson i Breakits podcast, som publiceras på fredagen.
Enligt Breakit har Wolt inför lanseringen också stärkt kassan. Riskkapitalbolaget EQT Ventures har, enligt Breakits uppgiftslämnare, gått in som investerare i Wolt. Storleken på investeringen är dock inte känd.
EQT har avböjt att kommentera uppgifterna.
Wolt har blivit en succé i Helsingfors med sitt koncept att köra hem restaurangmat till användarna på mindre än 30 minuter.
Bolaget tog så sent som i november in 19 miljoner kronor i ny finansiering från riskkapitalbolagen Inventure och Lifeline, varav det sistnämnda drivs av Supercell-grundaren Ilkka Paananen.
Wolt-grundaren Miki Kuusi vill varken bekräfta eller dementera Breakits uppgifter om att EQT har investerat.
Vad gäller bolagets planer på att expandera i Sverige är han desto mer tydlig.
“Vi har ägnat mycket tid åt att förfina produkten och se till att den fungerar precis som vi tror att användarna vill ha den. Nu känner vi oss att redo att expandera med den här produkten, och vi tycker att Stockholm är en väldigt bra plats att börja på”, säger Miki Kuusi, som också är grundare till den finländska techfestivalen Slush.
Hur ser du på konkurrenssituationen i Stockholm?
“Det finns flera olika tjänster som sysslar med leverans av mat, med lite olika metoder. Vi fokuserar inte så mycket på dem utan koncentrerar oss på att göra vår egen tjänst så bra som möjligt för både restaurangerna och slutanvändarna. Det har gått bra hittills i Helsingfors och nu tror vi att vi kan göra det lika bra i Stockholm”, säger han till Breakit.