Sök

Efter miljardfiaskot - nu tar han revansch som techinvesterare

eEquityBoo.com

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Patrik Hedelin ser misslyckandet med boo.com som en tillgång när han jagar nya e-handelsbolag.

Det var några dagar innan julafton 1999 som Patrik Hedelin tvingades inse faktum - det här skulle aldrig funka.

Redan under premiärveckan i november hade han börjat tvivla, men ändå övertygat sig själv och investerarna om att det skulle lossna under julhandeln.

Men allt hade slutat i ett praktfullt fiasko. Trots att klädsajten boo.com hade över 300.000 intresseanmälningar innan starten var det bara en bråkdel av dessa som i slutändan köpte något. Patrik Hedelin konstaterade att endast 1 procent av den budgeterade försäljningen hade uppnåtts. Då spelade det ingen roll att bolaget hade lyckats hålla kostnadsbudgeten nästan på kronan. Katastrofen var ändå ett faktum.

Knappt två år tidigare hade Patrik Hedelin för första gången träffat sina två medgrundare i boo.com, Ernst Malmsten och Kajsa Leander. De två drev då nätbokhandeln Bokus med Lund som bas. Patrik Hedelin jobbade som investmentbankir och hade hjälpt dem att sälja Bokus till KF Media. 

Det hade blivit en kanonaffär (12 gånger den ursprungliga insatsen på bara 15 månader) och de tre bestämde sig för att starta något tillsammans. Bokus hade primärt riktat sig mot den svenska marknaden - nu skulle ribban sättas betydligt högre. De skulle bygga ett globalt e-handelsbolag med fokus på sportkläder.

Snabbhet var ett egenvärde i sig. Bland pionjärerna i den framväxande internetindustrin hade begreppet ”first mover advantage” blivit ett mantra. Det gällde att vara först ut på marknaden och på den vägen få en dominerande ställning.

Till en början bildade de tre ett vasst entreprenörsteam. Ernst Malmsten var visionären och idésprutan, Kajsa Leander något av ett PR-geni och vass på marknadsföring och Patrik Hedelin den strategiskt och finansiellt begåvade med värdefulla kontakter bland potentiella investerare.

Starten på deras gemensamma projekt, boo.com, blev också succéartad. Det blev snabbt ett av Europas hetaste e-handelsbolag både i medier och bland investerare. Den ansedda investmentbanken JP Morgan anlitades som rådgivare och totalt skulle cirka 1 miljard kronor komma att investeras i e-handelsprojektet.

Men samtidigt som kapital flöt in i bolaget förbrukades pengarna i minst lika hög takt. Och för att vara ett e-handelsbolag hade boo.com ett gigantiskt problem: Det gick i princip inte att handla på sajten. 

”Det kunde ta tre timmar att köpa ett par skor. Tänkt dig 300.000 kunder som står utanför NK och vill in men personalen har glömt att låsa upp - där hade du Boo-com i ett nötskal”, säger Patrik Hedelin och fortsätter:

”Orsaken var att bandbredden var för dålig och att vi inte hade möjlighet att kontrollera kostnaden för att anskaffa nya kunder. Mycket av vad vi gjorde var strategiskt rätt, men vi var för tidigt ute”.

Idag, dryga 15 år senare, kan han se tillbaka på de galna månaderna med boo.com med både humor och en smula självironi. Trots att e-handelsäventyret slutade i konkurs och över 1 miljard kronor i förluster är Patrik Hedelin tacksam över erfarenheterna.

”Det var sagolikt roligt. Vi fick access till människor som vi bara kunde drömma om och jag lärde mig otroligt mycket på kort tid”, säger Patrik Hedelin.

Och han har definitivt inte något dåligt samvete för de investerare som förlorade stora pengar i konkursen.

”Jag var alltid extremt öppen och tydlig med de antaganden som låg bakom affärsmodellen. Inget av det jag gjorde under Boo-tiden är något som jag skäms över idag”, säger Patrik Hedelin.

Trots att boo.com blev ett slags symbol för den spruckna IT-bubblan vid millennieskiftet så reste sig Patrik Hedelin snabbt efter konkursen. Han började jobba som rådgivare vid företagstransaktioner i egen regi. 2010 bildade Patrik Hedelin tillsammans med Pricerunners medgrundare Magnus Wiberg riskkapitalbolaget Eequity.

De lyckades få in en grundplåt på 20 miljoner kronor från en finansiär och drog igång verksamheten. Men till skillnad från högriskprojektet boo.com sökte sig Patrik Hedelin denna gång till betydligt säkrare kort. Fortfarande var det e-handelsbolag som låg i fokus men tillväxten fick inte gå ut över lönsamheten.

”Vår strategi i bolagen är att maximera försäljningstillväxten under lönsamhet. Jag har förhoppningsvis blivit äldre och klokare”, säger Patrik Hedelin då jag påpekar paradoxen att han som entreprenör agerade extremt riskfyllt men nu kräver en helt annan stabilitet av ”sina” entreprenörer.

”Jag tror att båda modellerna kan fungera men vi gillar den här avvägningen mellan avkastning och risk”, säger han.

Så här långt har han också varit väldigt framgångsrik som mindre riskbenägen riskkapitalist. Genom framgångsrika investeringar i bland annat vitvaruförsäljaren Whiteaway och bolaget Royal Design har riskkapitalbolaget nu växt till ett av de största på den svenska marknaden. Den senaste fonden väntas hamna på hela 750 miljoner kronor.

”Vi investerar i bolag med en omsättning på mellan 50 och 200 miljoner kronor med målsättningen att växa försäljningen till över 1 miljard”, säger Patrik Hedelin och tillägger med ett snett leende:

”Självklart med bibehållen lönsamhet”.

LÄS MER: Patrik Hedelins bästa råd till nyblivna entreprenörer

Läs mer