Sök

Stort intresse när Planacy tog in pengar: “Känns nästan surrealistiskt”

PlanacySaaS

Teamet på Planacy. Foto: Magnus Svensson.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Planacys crowdfundingrunda fulltecknades på nio minuter.


Planacy har tagit fram ett planeringsverktyg som hjälper företag och olika verksamheter med budget- och prognosprocesser. Bolaget är uppbyggt som ett Saas-bolag, vilket innebär att de erbjuder sin tjänst som en prenumerationstjänst i molnet. 

Nu har bolaget tagit in 12,5 miljoner kronor i en nyemission. Hälften av pengarna kom från befintliga ägare och den andra hälften kom från privatpersoner via plattformen Pepins. Där var intresset så stort att nyemissionen fulltecknades på 9 minuter, efter det fick kampanjen stängas ner. 

”Intresset för nyemissionen har varit väldigt stort både från allmänheten och investerare vilket är väldigt roligt, inte minst då det bidragit till ökad varumärkeskännedom. Men vi förväntade oss inte att stänga så snabbt”, säger bolagets vd Jimmy Stenqvist Evegård i en kommentar.

Pengarna ska användas till att skala upp verksamheten. Bolaget siktar internationellt.

Även Pepins blev förvånade över det stora intresset. 

”Att den publika kapitalanskaffningen stängde så snabbt känns nästan surrealistiskt. Vi öppnade klockan 10, samtidigt som en notis gick till alla som intresseanmält sig för emissionen och därefter hann vi knappt blinka innan det var över”, säger Linn Anstérus, chef för kapitalanskaffning på Pepins.

Bland befintliga ägare som gått in i nyemissionen finns bland annat konsultbolaget Millnet BI. 

Idag har Planacy kunder som Actic, Haglöfs, Selecta, Trustly, Vitamin Well och Besqab. 

Läs mer