Spekulationerna om att den svenska podcastjätten Acast ska gå till börsen har det pratats om ett bra tag nu. I slutet av förra året skrev vi på Breakit om att bolaget hade rensat upp i sin bolagsstruktur och verkade förbereda sig för börsen.
Sedan dess har konkurrensen ökat rejält på podcastmarknaden, bland annat satsar Spotify stenhårt på poddar och så sent som häromdagen gick Amazon ut och berättade om deras nya poddsatsning.
Det kan möjligen ha fått Acast att skjuta planerna på framtiden en aning. I en intervju med Svenska Dagbladet säger bolagets medgrundare Johan Billgren att bolaget är redo för börsen – men vill inte avslöja någon tidpunkt.
“Att bli börsfähiga är en del av att växa upp. Vi har inte sagt något datum men dörren är fortfarande öppen.”
Jagar inte lönsamhet längre
Billgren säger också att målet att bli lönsamma innan en eventuell börsintroduktion har övergetts. Istället satsar man nu på att expandera så mycket som möjligt.
“Podcast som media är inne i en guldålder och vi vill vara längst fram på alla marknader”; säger Johan Billgren.
“Att ställa om till lönsamhet nu känns som att tappa en möjlighet, expansion kostar ju.”
Tidigare i år fyllde Acast kassan med en halv miljard kronor via en nyemission och en kredit från Europeiska investeringsbanken.
Acast omsatte förra året 360 miljoner och gjorde en förlust på 139 miljoner kronor. I en stor analys av bolagets årsredovisning hittade vi tidigare i år fler intressanta detaljer om bolaget – läs vår analys här.
Acast-grundarna Måns Ulvestam och Karl Rosander är med på Breakit Scaleup Week – kolla in hela programmet här.