Sök

Ny startup hjälper dig klura ut smarta idéer – med hjälp av priser

Idea HuntEdumanity

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Som crowdfunding fast med idéer istället för pengar. Så tänker grundarna bakom Idea Hunt att plattformen ska fungera.

Varje vecka presenterar Breakit ett nytt och oprövat bolag under rubriken “Veckans Break?”. Den här veckan berättar vi om Idea Hunt som med sin nätverksplattform vill hjälpa dig att både få in idéer till och skapa en community runt din produkt.

För ungefär ett år sedan började Elia Mörling, medgrundare på Malmöbaserade appbolaget Edumanity, gå på lunchmöten med olika vd:ar för att få feedback på en skiss han tagit fram för en tänkt app.

Efter varje möte gjorde han små justeringar i skissen och efter tre månader hade grunden till Idea Hunt vuxit fram. Efter åtta månaders utvecklingsarbete lanserades produkten i veckan på Product Hunt, en plattform där nya digitala tjänster och produkter från hela världen lanseras dagligen. 

Där hamnade produkten på en andraplats i den dagliga "tävling" där ett 60-tal nylanserade företag deltar. 

"Det kändes ruggigt bra", säger Elia Mörling. 

Idea Hunt kan enkelt beskrivas som crowdfunding fast för idéer. Tanken är att företag, både startups och mer etablerade, ska få möjlighet att få input utifrån och samtidigt samla på sig en skara potentiella användare.

“När vi är ute och pratar med företag och startups så märker vi att de jobbar väldigt mycket i skyddade verksamheter. Man tar inte in så mycket input från omvärlden som man skulle kunna”.

“Med Idea Hunt vill vi skapa en plattform där det är enkelt att utbyta idéer i ett öppet format. Framförallt för startups är det superviktigt att komma ut och validera sin idé och få feedback på den”.

Idea Hunt har samlat på sig ett tusental användare i ett register. Personer som man sedan matchar mot företagen. Ett antal företag, både mer klassiska som kraftbolaget Eon, men också svenska techbolag som kameraföretaget Narrative och smartklockbolaget Revault, samt ett utländsk drönarbolag, har redan inlett idéjakter.

Elia Mörling tycker att många startups börjar fundera på hur de ska bygga en community runt produkten i ett alltför sent skede.

“Många ser det som något de ska börja med efter lanseringen, men det arbetet ska man börja med redan ett halvår innan om man vill bädda för succé”.

Genom att i ett tidigt skede bjuda in människor på nätet, som är intresserade av produkten, och låta dem vara med i utvecklingsprocessen har man redan byggt upp en liten skara supportrar.

Folk får känna sig delaktiga i utvecklingen av produkten, något som gör dem mer välvilligt inställda, menar Mörling.

Men han tror också att Idea Hunt skulle kunna vara till hjälp vid den dipp som ofta inträffar ett par månader efter lansering.

“När man har lanserat blir det alltid en peak. Man hamnar på Breakit och får jättemycket skjuts och användare. Sedan är man nere igen på katastrofala siffror. Det där upplever nästan alla. Då gäller det att få igång mun-till-munspridning. Då är en idéjakt ett bra sätt att få energi i produkten”.

En typisk idéjakt ska pågå i ungefär två veckor och besvara en tydlig fråga.

“Som till exempel: Hur ska vi öka antalet användare i tjänsten? Vad är det för killer-funktion som vi saknar i vår app? Sedan belönar man den användare som kommer med den bästa idén men också den som kommer med mest konstruktiv kritik. Företagen bestämmer priserna och utser också vinnarna.”

Lönsamheten hoppas han ska ligga i att företagen får betala för slutna idéjakter. Men det finns också en gratisversion där processen är öppen för alla att se.

Finansieringen kommer från riskkapitalbolaget LMK Invest. Hur mycket pengar det handlar om har parterna valt att inte gå ut med.

Läs mer