Sök

Solidtango har vänt trenden – nu sänder de 3.000 matcher varje helg

SolidtangoStreaming

Tobias Thalbäck, vd på Solidtango. Foto: Istockphotos/Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Det senaste året har varit en riktigt bergochdalbana för streamingbolaget.

Allt såg ljust ut för streamingbolaget Solidtango när nyårsklockorna ringde in det nya året 2020. Efter några av sviktande intäkter hade bolaget återigen börjar satsa på livesänd sport och under året som gått hade intäkterna börjat komma tillbaka.

“Under 2019 passerade vi 44 000 sändningar på Solidsport (bolagets produkt som riktar sig mot sport reds.anm.) Jag tror inte att någon är i närheten av att sända lika mycket sport live som vi gör, så vi var väldigt nöjda med 2019 och även året började bra”, säger Tobias Thalbäck, vd på bolaget och fortsätter.

Men sen drogs rullgardinen med i samband med att coronapandemin svepte över världen och nästan all sport och idrott ställdes in. 

Men trots denna mörk vår ser Tobias Thalbäck ljust på utvecklingen i år. I takt med att olika ligor har dragit igång igen har intresset för att livesända sport ökat kraftigt.

“När corona kom gick vi från 1.500 matcher per helg till 10. Då var det nattsvart och vi undrade hur det här kommer att gå, hur länge kommer det här att hålla i sig. Sedan var det i princip ingen sport över huvud taget på våra kanaler under mars och april.”

Nu har det vänt

Men om inledningen på året var nattsvart så har den senaste månaden varit desto roligare, menar Tobias Thalbäck. 

“I augusti fullständigt exploderade det för oss. Det tror jag såklart har mycket med corona att göra, folk kan inte komma och se matcherna. Men sen tror jag också att precis som företag har tvingats acceptera att man behöver digitala verktyg, så måste även sporten anpassa sig.”

Under 2019 omsatte Solidtango drygt 22 miljoner kronor, med ett minusresultat på 8,3 miljoner.

Någon prognos för 2020 vill Tobias Thalbäck inte dela med sig av, däremot berättar han att man fyrfaldigade intäkterna under augusti och att det är något man spår kommer stå sig åtminstone under hela hösten. Innan coronakrisen slog till hade bolaget planerat för att öka intäkterna ordentligt under året.

Sportdelen störst

“Förra helgen hade vi 7.000 personer som använde vår app för att livesända matcher. Vi har nu i helgen 3.000 matcher som kommer att produceras, med sändningar på 80 planer parallellt.”, säger Tobias Thalbäck.

Idag utgör sport-delen av Solidtango den största satsningen i bolaget och när Tobias Thalbäck blickar framåt så ser han en expansion utanför Sverige inom en hyfsat snar framtid.

“Man ska vara realistisk. Nu ska vi göra ett fantastiskt jobb i de marknader där vi är, vilket utöver Sverige är Finland, men vår ambition är inte att stanna i Norden utan vi vill ut och verka i Europa. Jag tror att 2021 blir en period då vi kan gå in i ett antal nya marknader.”

Läs mer