Mycket har hänt i Wrapps ägarlista sedan bolaget bytte affärsmodell från digitala presentkort till ett upplägg där fysiska betalkort kopplas till rabatter och bonusar i handeln.
Det senaste tillskottet på ägarfronten är Nordea. Storbanken klev in som investerare i januari när Wrapp tog in ytterligare 8 miljoner kronor i riskkapital.
Nu öppnar vd:n Aage Rerslev för att fler svenska storbanker kan få köpa in sig.
“Vi för diskussioner med flera banker rörande samarbeten. Vi vill att alla ska få vara med i tjänsten och vi utesluter heller inte fler delägare. Det är lite som med Swish och andra samarbeten på det här området, att ju fler som är med desto bättre blir det”, säger han.
Samarbete med bankerna är affärskritiskt för Wrapp, som vill att bolagets användare ska kunna koppla sina vanliga betalkort mot bolagets app för lojalitetsprogram. På så vis kan Wrapp samla in data om användarens konsumtion och använda den för att rikta erbjudanden från handlare.
För att det ska ske krävs dock ett godkännande från banken. Av de stora svenska bankerna har hittills bara Nordea nappat.
Nyligen avslutades också Wrapps samarbete med Swedbank-ägda Entercard. Entercard och Wrapp har samarbetat kring ett kreditkort, kopplat till Wrapps app.
“Det var ett gemensamt beslut och ingen dramatik”, säger Aage Reerslev.
Är det ett problem att ni är delägda av Nordea men samtidigt vill starta samarbeten med Nordeas konkurrenter?
“Det kan absolut vara ett problem i vissa fall. Men om man vänder på det: Vi har byggt bolaget på ett sådant sätt att det blir möjligt för fler banker att bli delägare. Nu är Nordea den i särklass största aktören i Norden och de var först ut, men vi tror att fler kommer till. Vi för diskussioner med alla banker, inklusive Swedbank som ju äger Entercard. Det är ganska långsamma processer men jag upplever att det finns en medvetenhet hos bankerna om att Wrapps modell ligger rätt i tiden. Vi adderar ett värde för bankernas kunder”.
Aage Reerslev lägger också till att det “inte alls var något jättearbete” att göra den tekniska integrationen mellan Wrapp och Nordea. Enligt honom tog det cirka 8-9 veckor.
“Det var ungefär en och halv person från oss och tre personer från Nordea som jobbade med det, och det var inte på heltid för någon av dem. Det går garanterat att göra det ännu snabbare rent tekniskt, det som tog tid var att man får en del ledtid på grund av alla regleringar som finns kring det här”, säger han.