Med den nya tjänsten Iris kan olika mediers reportrar sända live direkt från sina mobiler och videoklippen integreras automatiskt i mediehusets egen app. Nu rapporterar Dagens Media att NRK har beställt in tjänsten.
Exakt vad det innebär ekonomiskt för den svenska startupen avslöjas inte men vd:n Jonas Vig säger att det “såklart är väldigt positivt”, till Dagens Media.
Bambuser grundades redan 2007 men bolaget har fortfarande inte lyft riktigt. Bolaget har brutet räkenskapsår och omsatte bara 12 miljoner från 1 juni 2013 till 1 juni 2014. Förra året lanserades även två globala utmanare i form av Meerkat och, numera Twitter-ägda, Periscope.
Till skillnad från de två konkurrenterna har Bambuser valt att rikta in sig mot företag och skördar nu stora framångar. På kundlistan hittar man redan bolag som Danmarks Radio (DR), Nyhetsbyrån Associated Press och Aftonbladet.
Framåt kommer bolaget även att rikta sig mot reklambyråer utöver de traditionella mediehusen.
“Vi har redan börjat att få förfrågningar från digitalbyråer och andra stora företag som vill använda vår teknologi i sina egenbyggda tjänster”, säger Jonas Vig till Dagens Media.