Sök

Dynamic Codes försäljning upp över 400 procent jämfört med föregående år

Dynamic CodeHälsa

Louise Nylén, tar över som ny vd på Dynamic Code i början av november.

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Pandemin har blivit ett genombrott.

Linköpingsbolaget Dynamic code har utvecklat DNA-baserade tester för att upptäcka en rad sjukdomar. Som privatperson kan man beställa hem egna test men bolaget samarbetar också med apotek och flera vårdaktörer.

Under vårens corona-pandemin tog man snabbt fram ett test för att upptäcka viruset och inledde ett samarbete med flera regioner och vårdaktörer. Under sommaren har bolaget också fått kritik för sina corona-tester, där var tredje test i Halland under en period misslyckades.

Nu meddelar bolaget att  man kraftigt överträffat försäljningsbudgeten för 2020 som ligger på 40 miljoner. Fram till den sista augusti är försäljningen redan uppe i 53,3 miljoner kronor, en ökning med 412 procent jämfört med 2019. Per 6 september uppgick försäljningen till 61,9 miljoner kronor.

"Självklart bidrar covid 19-testningen starkt till denna utveckling, men försäljningen ökar kraftigt för hela produktportföljen och för både distributörer, vårdgivare och extra intressant, för flera nya kundkategorier," skriver vd Anne Kihlgren.

Flera nya samarbeten

E-handeln har ökat med 122 procent, försäljning till återförsäljare och distributörer har ökat med sju procent.

"Glädjande däremot är att nya distributörer och apotekskedjor växer kraftigt. Medan det är de ”gamla” etablerade apotekskedjorna som hittills under året inte har utvecklats enligt budget. Intensiva diskussioner om åtgärder och nya satsningar (fler test i butik) pågår därför för fullt," Kommenterar Kihlgren.

Försäljningen till vårdgivare, flertalet digitala vårdgivare, har ökat med hela 3 167 procent och ligger 415 procent över budget. Nya samarbeten med flera digitala vårdgivare har etablerats och idag är i stort sett samtliga digitala vårdgivare partners.

Dynamic Code publicerar ingen ny prognos för 2020, men "konstaterar att en positiv försäljningsutveckling sannolikt fortsätter året ut."

Genom rekrytering av mer personal till labb, till packning och administrering av testpaket samt investeringar på cirka 4 miljoner kronor i ny utrustning och instrument för en ökad automation, har bolaget fördubblat produktionskapaciteten från en miljon test per år till drygt två miljoner test.

Nyligen meddelade bolaget också att grundaren Anne Kihlgren lämnar vd-posten och att Louise Nylén, tidigare marknadschef på Trustly, tar över 1 november.

Läs mer