Sök

Learnster vill göra det lättare att utbilda – fyller kassan med 12 miljoner kronor

LearnsterEdtech

Teamet bakom Learnster. Foto: Press

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

”Vi står inför en otroligt spännande och viktig period”, säger Learnsters grundare Mikael Larsson.

Det svenska ed-techbolaget Learnster har utvecklat en lösning som hjälper sina kunder att utbilda och informera. Företag och organisationer kan använda tjänsten för att skapa och dela information i såväl interna som externa kanaler. 

Genom Learnsters SaaS-plattform kan användarna ta del av mer avancerade utbildningar eller förses med enklare information, exempelvis kompetensutveckling som ett stöd på en ny arbetsplats. Målgruppen utgörs av såväl medarbetare som kunder och partners. 

Learnster, som lanserades 2018, har nu över 100 kunder på listan som utgörs av bolag som Bygghemma. Postkodlotteriet och Svensk Elitfotboll. 

Nu tar Learnster in 12 miljoner kronor för att satsa på fortsatt produktutveckling och expansion i Norden. Investerar gör Subvenio Invest tillsammans med de tidigare ägarna Söderberg & Partners och Almi Invest. 

”Vi står inför en otroligt spännande och viktig period. Jag är övertygad om att vi tillsammans med Subvenio Invest och våra övriga investerare kommer kunna ta Learnster till nästa nivå”, säger Mikael Larsson.

Learnster kan beskrivas som en lärplattform med verktyg för att skapa, dela och följa upp kunskap. Under corona har efterfrågan på plattformen ökat till följd av att allt fler söker digitala lösningar. 

Patrik Östersgård, partner på Subvenio Invest, säger att de är imponerade av teamet och ser fram emot att stötta bolaget i den fortsatta expansionen. 

”Det här är ett område där en tydlig digitalisering- och transformationstrend just nu håller på att ske. Learnster har skapat en stark marknadsposition med ett erbjudande som ligger helt rätt i tiden”, säger Patrik Östersgård. 

Under 2018 omsatte bolaget 2,8 miljoner kronor med ett minusresultat på 4,1 miljoner kronor. 

Läs mer