Sök

Annonssamarbete med Soltech Energy

Soltech Energy gör företrädesemission på 98 miljoner kronor

Anna Kinberg Batra, styrelseordförande, och Stefan Ölander, vd på Soltech Energy.

Christopher Lembke

Kommersiell redaktör

Solenergibolaget konsoliderar en bransch där svenskarna precis har börjat skrapa på ytan.
“Varenda fastighetsägare frågar efter soltak idag”, säger Stefan Ölander, vd på Soltech Energy som fyller på kassan för att investera i dotterbolagen och göra fler förvärv.

För att delta i emissionen – klicka här (teckningsperiod 24/8-7/9)

Solenergi står idag för en ungefär en halv procent av den svenska energiproduktionen. I Nederländerna är motsvarande siffra fem procent, i Tyskland nio. 

Det är ljuv musik för öronen, om man som Soltech har haft en offensiv förvärvsstrategi de senaste åren för att kunna bli en helhetsleverantör av solenergilösningar åt både företag och privatpersoner.

“Eftersom vi har samma solinstrålning som södra Tyskland vågar jag påstå att få branscher har samma potential som solenergin”, säger Stefan Ölander, som har gjort en rejäl tillväxtresa för att möta den snabbt ökade efterfrågan på soltak.

Från 2018 till 2019 ökade bolaget intäkterna från 53 över 300 miljoner kronor. Under fjolåret dubblerades aktiens värde samtidigt som man förvärvade sju bolag inom solenergi, tak- och fasadbranscherna. 

På privatsidan har intresset varit stort de senaste åren, och nu ser vi att även företagen är på tårna

2019 var också året då antalet installerade solcellsanläggningar i Sverige nästan fördubblades jämfört med året före, från 25 000 till 44 000 nyinstallationer.

“På privatsidan har intresset varit stort de senaste åren, och nu ser vi att även företagen är på tårna”, fortsätter Stefan.

På Hisingen i Göteborg bygger Soltechs dotterbolag Swede Energy just nu Nordens hittills största soltaksanläggning åt fastighetsbolaget Castellum.

Stark politisk vilja en förutsättning

Produkterna och lösningarna för branschen finns på plats, liksom en växande efterfrågan hos en alltmer miljöorienterad befolkning. En minst lika viktig förutsättning för solenergins ljusa framtid är att det närmast råder en politisk samstämmighet vad gäller satsningar på förnyelsebar energi. 

Man vinner inga val på att bromsa solenergin idag

“Man vinner inga val på att bromsa solenergin idag. Mycket har hänt sedan jag började investera i branschen 2011, då var förnyelsebar el något som många förknippade med partipolitik. Man kunde få höra att man var ‘vänster’ och ‘miljömupp’. Så är det inte alls idag, som väl är”, säger Stefan Ölander.

Konsoliderar marknaden

Soltech vill som koncern kunna byggnadsintegrera estetiska produkter inom solenergi och vara en helhetsleverantör inom allt runt solenergi. Från att ha varit en materialleverantör som förlitade sig på återförsäljare är bolaget idag en självklar partner för alla som vill satsa på sol. Soltech gör också en samhällsförändrande insats när de transformerar företag som sitter på massor av kompetens och kunnande, men också har en stor utvecklingspotential. 

Att göra om traditionella bolag och ta in dem i framtiden är något vi är stolta över

“I fjol förvärvade vi bland annat NP-Gruppen, ett anrikt tak- och plåtslageriföretag som grundades 1966. De har sålt tak i över 50 år, idag säljer de även solenergi. Att göra om traditionella bolag och ta in dem i framtiden är något vi är stolta över”, säger Stefan Ölander.

Vill satsa på el- och smarta hem-bolag

Med nyemissionen vill Soltech kunna fortsätta investera i och utveckla de egna dotterbolagen, och stötta dem i marknadsföring och rekrytering. Samtidigt vill Soltech fortsätta förvärva företag i fler branscher.

“Vi vill ha kompetensen att ha ett 360-graderstänk i allt vi gör. Därför kommer vi att bland annat titta på elbolag och företag som arbetar med smarta hem-lösningar. Samtidigt vill vi också blicka västerut mot Norge, där det finns mycket oljepengar som man vill investera i solenergi”, avslutar Stefan Ölander.

För att delta i emissionen – klicka här (teckningsperiod 24/8-7/9)

Läs mer