Sök

Forza Football nära krossas av corona – nu nollställer appen värderingen

Football AddictsForza Football

Patrik Arnesson, vd på Football addicts. Foto: Jonas de Lange/Unsplash

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

När all sport stoppades var det svårt att hålla affären igång.
"På några veckor förlorade vi 95 procent av intäkterna".

Corona-krisen har slagit hårt mot många bolag men frågan är om inte Göteborgsbaserade Forza Football är ett av bolagen som drabbades värst.

Appen har som mål att täcka all fotboll som spelas i världen men i takt med att corona-viruset spred sig stängde fotbollsligorna ner över hela världen. 

”Det är en utmaning att jobba med resultat på fotbollsmatcher när det inte spelas några matcher”, sa vd:n och grundaren Patrik Arnesson till Breakit redan i mars.

Nu visar bolagets årsredovning för 2019, som DI digital har tagit del av, att tillväxten i bolaget bromsade in redan under fjolåret.

"Vi gasade för fort och intäkterna hängde inte med", säger Patrik Arnesson till tidningen.

"Mot slutet av 2019 tvingades vi därför banta personalstyrkan genom frivilliga uppsägning och kompensationspaket på 4-6 månadslöner.

Omsättningen sjönk förra året

Förra året sjönk omsättningen i bolaget till 49 miljoner kronor med en vinst på 1,7 miljoner kronor.

Men med en världsomspännande pandemi som länge stoppade all fotboll borde 2020 se tufft ut för fotbollsappen. 

Förutom nya tjänster har Forza Football också sökt statligt stöd och under hösten ska man ta in 6 miljoner kronor i en riktad nyemission. Och då skrivs värdet på bolaget ner rejält, ända ner till kvotvärdet på 50.000 kronor.

Pengarna kommer bland annat från Patrik Arnesson själv, Mikael Pawlo som är styrelseordförande och investmentbolaget Spiltan som äger knappt 20 procent av bolaget.

Nu när fotbollen är igång igen, dock utan publik, ser Patrik Arnesson ljusare på framtiden.

"Vi tror oss kunna nå lönsamhet på vissa marknader redan i oktober", säger han till DI Digital.

I våras berättade Patrik Arnesson om hur bolaget tvingades till att tänka kreativt och utveckla nya affärsidéer när coronapandemin slog till i Breakits podcast. 

 

Läs mer