Sök

King bryter trenden – ökar både intäkter och antalet spelare

KingMidasplayerMobilspel

ebastian Knutsson medgrundare på spelföretaget King, som har gjort det populära spelet Candy Crush Foto: Sebastian Knutsson Foto Bertil Enevåg Ericson / TT

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Den svenska mobilspelsutvecklaren King, mest kända för supersuccén Candy Crush, bryter en nedåtgående trend och redovisar ökade intäkterna igen.

Totalt steg omsättningen i verksamheten med 11 procent under det andra kvartalet i år, jämfört med samma period under fjolåret, rapporterar Di Digital.

Intäkterna under perioden på landade på 553 miljoner dollar.

King ägs sedan ett antal år tillbaka av speljätten Activision Blizzard och när det amerikanska bolaget presenterar sina siffror för årets andra kvartal inkluderar det som vanligt även siffror som visar hur det går för den svenska verksamheten. 

Där framgår att King ökade sina annonsintäkter med 50 procent på årsbasis under perioden. En period som annars har präglats av coronapandemin och där många företag har minskat sina marknadsföringsbudgetar, skriver Di Digital. 

Rörelseresultatet under det andra kvartalet skrivs till 212 miljoner dollar, även det en ökning jämfört med fjolåret. Antalet aktiva användare låg på 271 miljoner, en ökning med 5 procent.

Toppnoteringen för antalet spelare låg på 550 miljoner, en siffra som bolaget visade upp 2015.

King har cirka 2.000 anställda och i Sverige arbetar ungefär 700 personer. Bolaget grundades 2003.

Läs mer