Sett till nyemissionen är det ingen större investering det handlar om. Totalt sett har Gustav Söderström, som är Spotifys produktchef, och Per Olofsson, som är styrelseordförande i Watty och tidigare var vd på Northzone-backade Climatewell, klivit in med drygt 800.000 kronor i bolaget.
Detta enligt handlingar som Breakit har tagit del av.
”Det är två personer som stärker upp oss rejält. Gustav på Spotify kan bidra med både nätverk och en djup strategisk kunskap. Folk med säkra nätverk är alltid värdefulla. Och Per Olofsson är kanske inte lika känd för den breda massan, men han har en enorm erfarenhet av att bygga och växa bolag inom energitekniksektorn”, säger bolagets grundare och vd Hjalmar Nilsonne.
Enligt Hjalmar Nilsonne har bolaget tagit in investerarna på grund av deras kompetens snarare än pengar.
”Ja, det handlar om att få med de här personerna. Så vi är jätteglada över att de vill vara med."
Watty, som enligt Breakits beräkningar värderades till drygt 42 miljoner kronor i samband med nyemissionen, har tagit fram en algoritm som gör det möjligt att se exakt vad i ett hus som drar energi, hur mycket och när.
Appen kan exempelvis analysera om ett kylskåp är på väg att gå sönder. Exakt hur bolaget planerar att tjäna pengar i framtiden återstår att se.
”Vi arbetar just nu med att få ut det här i världen”, säger en hemlighetsfull Hjalmar Nilsonne.
Bolaget har sedan tidigare tagit in 10 miljoner kronor från affärsänglar, den finska energiteknikfonden Cleantech Invest samt Energimyndigheten.
Gustav Söderström har tidigare investerat i bolag som Tictail och Albacross.
Per Olofsson är även styrelseordförande i Climeon.