Sök

Matsmart visar fortsatt stark tillväxt – har investerat för lönsamhet

Matsmarte-handelMat på nätet

Karl Andersson är en av Matsmarts grundare.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Visar fortfarande stora förluster.

Den nätbaserade matbutiken Matsmart har byggt en snabbväxande verksamhet genom att sälja livsmedel som annars skulle ha slängts till rabatterade priser. Nu avslöjar Matsmart sina siffror för fjolåret. 

Där framgår att omsättningen ökade till 371 miljoner kronor, jämfört med 274 miljoner under 2018. En ökning på 35 procent. 

Resultatet efter finansiella poster landade på minus 98 miljoner kronor.

Matsmart har tidigare avslöjat sina planer på att expandera utanför Sverige. Under fjolåret lanserades e-handeln i Danmark under varumärket Motatos och i april var det Tysklands tur att få ta del av den rabatterade maten. 

LÄS MER: Matsmart räddade Paolos-produkter – då kraschade sajten

Karl Andersson, vd på Matsmart in Scandinavia, kommenterar fjolåret i ett pressmeddelande.

“2019 innebar en rad strategiska investeringar med delat fokus; för det första att kunna växa med ökad lönsamhet på vår hemmamarknad och för det andra att lansera på ytterligare två europeiska marknader”, skriver han.

Matsmart skriver också att deras affärsutveckling under årets första månader har burit frukt. Vilket har resulterat i att bolaget för första gången i bolagets historia har tangerat positivt ebitda (rörelseresultatet före räntor, skatter, avskrivningar och nedskrivningar) på den svenska marknaden.

“Den här utvecklingen är unik inom segmentet e-handel för livsmedel”, skriver Karl Andersson vidare och tillägger att 

“Lanseringarna i Danmark under hösten 2019 och Tyskland under våren 2020 har gått enligt plan och marknaderna utvecklas hittills något bättre än förväntat”

I en intervju med Breakit i juni berättade Karl Andersson om hur bolaget nosade på lönsamheten.

”Vi har gjort vinst på en enskild månad och det är en stor sak som bevisar att vår modell fungerar”, sade han då.

En faktor som bidrog till den framgången var att bolaget hittat en modell där de kan hålla en och samma tempererade miljö i hela lagret, eftersom att Matsmart bara säljer torrvaror. 

”Det gör att vi blir väldigt skalbara och enkelt kan sätta upp nya lager.”

Matsmart kommenterar också den pågående coronapandemin. Bolaget skriver i pressmeddelandet att man bland annat har gjort investeringar i lager- och logistikverksamhet. 

“Sammantaget har detta lett till en mer robust organisation, rustad för att klara av snabbare tillväxt med bibehållna kostnadsnivåer”.

Det framgår också att 5.047 ton mat räddades från att bli svinn genom försäljning på Matsmart under fjolåret.

Läs mer