Sök

Svart på vitt – så gick det för Isabella Löwengrips skönhetsbolag förra året

Löwengrip Beautye-handelSkönhet

Isabella Löwengrip. Foto: Lisa Arfwidson/SvD /TT.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Det var året då Isabella Löwengrip skulle slå stort i USA med sitt skönhetsbolag Löwengrip Beauty. Men under hösten lades den kostsamma satsningen ner – samtidigt som bolaget blödde pengar. Nu visar det färska bokslutet hur det gick för bolaget 2019.


Förra året var minst sagt omvälvande för entreprenören och influencern Isabella Löwengrip. Under årets första halva gjorde hon en stor sak av att hennes skönhetsföretag Löwengrip Beauty skulle lanseras i USA. Hon skulle själv flytta dit och i sitt sommarprat i P1 förra sommaren sade hon hejdå till Sverige. 

Men bara några månader senare rämnade fasaden. Det stod då klart att pengarna i bolaget höll på att ta slut. Samtidigt ledde en granskning av Expressen till att många företag valde att avsluta sina influencersamarbeten med Isabella Löwengrip. 

I oktober la bolaget ner sin USA-satsning. I ett blogginlägg i samband med det skrev Isabella Löwengrip att försäljningen i bolaget hade halverats under året, samtidigt som USA-satsningen varit väldigt kostsam. 

“Vi tar inga mer risker, hade skutan inte vänts och vi inte agerat hade allt mitt kapital ätits upp och tillslut hade vi gått i konkurs", skrev hon.

Vinsten rasade 

I Löwengrip Beautys årsredovisning för 2019, som precis blivit offentlig, framgår det mycket riktigt att nettoomsättningen gick från 84,7 miljoner kronor för 2018 till 39,6 miljoner för 2019. 

Samtidigt rasade vinsten från 2,9 miljoner kronor till 198.000 kronor. I slutet av året fanns 394.000 kronor i kassan. 

Enligt årsredovisningen berodde den halverade försäljningen främst på det avtal som bolaget tecknat med distributören Dermarome, som under året tog över försäljning och logistik. I en kommentar till Breakit har bolagets före detta vd Pingis Hadenius tidigare sagt att omsättningsminskningen beror på avtalet med distributören:

“Vårt fokus var att satsa internationellt och i samband med detta lade vi över ungefär 80 procent av vår försäljning till den distributören. Det gjorde att vår omsättning pressades ned. Mätt i antal sålda enheter har vi alltså inte så stor omsättningsminskning”.

“Vi har absolut haft en svagare utveckling i Norden. Men tappet i omsättning motsvarar inte ett lika stort tapp i den faktiska försäljningen av produkter.”

USA-expansionen nämns inte i bokslutet. Däremot skriver man att lansering skett i Nederländerna, Tyskland och Australien under året.

I februari i år stod det klart att Dermarome köper upp Löwengrip Beauty. Någon köpesumma kommunicerades inte, men enligt uppgifter till Breakit från i våras ska Pingis Hadenius och Isabella Löwengrip, ha cashat in runt 25 miljoner kronor var.  

Läs mer