Sök

Bambusers nya satsning ska göra influencers rika: “Omsätter hundratals miljoner i Kina"

BambuserLiveshopping

Maryam Ghahremani, vd på Bambuser och Margaux Dietz, influencer och rådgivare till Bambuser. Foto: Press & TT

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Även influencers verkar lockas av att hoppa på liveshopping-trenden.

Videoteknikbolaget Bambuser har gått som en raket på börsen de senaste månaderna och har startat samarbeten med flera välkända aktörer som ska använda sig av, eller pröva på, bolagets teknik för liveshopping. 

Nyligen tog Bambuser in närmare 300 miljoner kronor i en nyemission och nu står bolaget redo för snabbare expansion. Bolagets vd Maryam Ghahremani (som i september ska tala på Breakits helt digitala event Scaleup Week 2020) berättar nu mer om planerna framåt – som bland annat innefattar en storsatsning på influencers.

Vad ska ni göra med pengarna från nyemissionen?

“Vi har upplevt en kraftigt ökad internationell efterfrågan på vår produkt Live Video Shopping under pandemin – detta i en mycket högre utsträckning än vad vi initialt har förväntat oss. Bambuser blev ju först i världen med en lansera live shopping utanför Asien och vill öka vårt teknologiska försprång och tillväxttakt, samt säkerställa en ledande marknadsposition globalt. Vi kommer framförallt tillsätta nya resurser i en högre takt och påskynda våra expansionsplaner.”

Hur ser era internationella expansionsplaner ut? 

“Vi har ambitiösa expansionsplaner med tanke på att våra produkter är globala och väldigt eftertraktade. Under de senaste månaderna har USA blivit vår enskilt största marknad sett till antalet kunder, så vi ser en USA-etablering som ett naturligt nästa steg. Vi tittar även på en handfull andra nyckelmarknader, men dessa kommer vi att kommunicera vid ett senare tillfälle.”

Ni ska lansera ett nytt format i början av juli, vad har ni för förhoppningar på den?

“Vi jobbar löpande med att investera i ekosystemet kring Live Video Shopping. Och en jätteviktig komponent i detta kommer att vara influencers. Efter att många har använts i shower som våra kunder visat, har vi sett ett väldigt stort intresse att influencers själva vill skapa egna Live Video Shopping-shower där de kan sälja från flera olika varumärken samtidigt. Just detta projekt har drivits av vårt Advisory Board med Jacob Lovén, Tom Xiong, Daniel Redgert och Margaux Dietz i spetsen. Det nya formatet är i testfas just nu där vi utvecklar fram teknik som ska göra det enklare att skapa sin egen show, lägga till produkter från olika e-handlare i en gemensam kassa och direkt skapa innehåll baserat på det. I Kina har vi ju sett influencers som omsätter hundratals miljoner dollar per år enbart genom att sysselsätta sig med detta – något vi vill möjliggöra även här på den västerländska marknaden.”

Maryam Ghahremani är en av talarna på Scaleup Week 2020 – årets viktigaste event för dig som vill växa. Scaleup Week 2020 går av stapeln den 21–25 september och bland deltagarna återfinns flera av Sveriges främsta entreprenörer och vd:ar, exempelvis personerna bakom bolag som Memmo, Natural Cycles, New Wave Group, Neo4J, Yubico, Funnel, Acast – och många mer.  Läs mer och boka din biljett här!

Läs mer