Sök

H&M:s Karl-Johan Persson köper in sig i Wesport: "Brinner för sport"

WesportriskkapitalSport

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Nina Wennerströms snabbväxande sportagentur har fått en ny delägare.
"Detta ger oss nya möjligheter", säger hon.

H&M:s tidigare vd, numera styrelseordförande, Karl-Johan Persson har gått in som delägare i sportagenturen Wesport.

Det meddelar bolaget i ett pressmeddelande.

Hur stor investering det rör sig om framgår inte, men bolagets grundare och vd, Nina Wennerström, är fortsatt majoritetsägare.

”Vi är väldigt glada och stolta över Karl-Johans engagemang som partner och detta ger oss nya möjligheter att växa och utvecklas. Hans starka tro på Wesport gör att vi kan ta nästa steg och satsa ännu mer på våra fantastiska atleter som inspirerar oss dagligen men också rekrytera nya framtida stjärnor", säger Nina Wennerström i en kommentar.

Fokus på tennis och hockey

Wesport är en agentur som idag företräder 75 klienter, enligt bolagets egna siffror. Bland klienterna återfinns bland annat tennis-, hockey- och fotbollsprofiler som Kiki Bertens, Pedro Martinez, Holger Rune, Carey Price och Ryan Getzlaf.

Karl-Johan Persson kommenterar sin investering:

”Jag har följt Wesport sedan starten och har ett stort förtroende för Nina som entreprenör och ledare och för det bolag hon skapat. Jag delar Wesports värderingar, brinner för sport och hoppas att Wesport genom mitt engagemang ska kunna fortsätta satsningen på sina talanger, hjälpa dem att nå sina drömmar och utvecklas och att man också ska kunna rekrytera nya idrottsstjärnor”, säger Karl-Johan Persson i pressmeddelandet.

Wesport har växt snabbt de senaste åren. Bolaget omsatte ca 26 miljoner kronor 2019 med ett resultat efter finansiella poster på 685.000 kronor. 2018 omsatte bolaget 15 miljoner kronor och 2017 låg motsvarande siffra på 7 miljoner kronor.

Läs mer