Sök

Nakd växer mitt i brinnande krisen – "En viktig milstolpe"

Nakde-handel

Nakds grundare och vd Jarno Vanhatapio. Foto: press

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Modemärket når sitt första lönsamma kvartal sedan starten.

Den snabbväxande e-handelsraketen Nakd fortsätter att växa trots corona. När bolaget nu presenterar sina siffror för det andra kvartalet står det klart att tillväxten håller i sig. 

Nakds totala försäljning landade på strax under 500 miljoner kronor under det andra kvartalet. Samtidigt ökade försäljningstakten med 75 procent jämfört med motsvarande kvartal förra året. Det är försäljningen via den egna hemsidan nakd.com som uppges ha drivit tillväxt, medan den fysiska försäljningen bromsat in till följd av stängda butiker och minskad fysisk shopping. 

Rapporten utgör även ett viktigt steg för Nakd som för första gången kan redovisa ett lönsamhet ebitda- kvartal. Det är ett mått som redovisar rörelseresultatet före räntor, skatter, avskrivningar och nedskrivningar.

Några konkreta siffror kring lönsamhet delar bolaget dock inte med sig av ännu. 

”Q2 innebar en viktig milstolpe för Nakd. Trots en nedstängd fysisk handel i Europa, ökade vi vår försäljningstillväxt online med 103 procent och sålde produkter för nära en halv miljard kronor netto”, säger Nakds grundare och vd Jarno Vanhatapio. 

"Fortsätter vara proaktiva och ödmjuka"

Jarno Vanhatapio säger att de börjar att se en återhämtning inom butikshandeln men att de inte förväntar sig en full återhämtning förrän nästa år. 

”Vi tror att covid-19-utbrottet kommer att fortsätta att påskynda ett skifte i kunders beteende där digital handel ökar och vår position på den europeiska marknaden gör att vi kan fånga stora volymer av kunder när det händer. Men just nu fortsätter vi att vara proaktiva och ödmjuka ifall situationen förändras”, säger Jarno Vanhatapio. 

Nakd har tidigare uppgett att omsättningen för 2019 landade på drygt 1,3 miljarder kronor.

Läs mer