Det är DI Digital som rapporterar om entreprenörsparet Marcus och Linn Tagessons stora finansieringsrunda.
För tio år sedan grundade de Babyshop som säljer barnkläder och andra barnprylar på nätet. Nu går de befintliga ägarna Verdane Capital, Net Departo, Real Dania och Wakaba e-commerce invest samt den nya investeraren Seligman in med tillsammans 85 miljoner kronor.
”Vi ska investera i fortsatt tillväxt i Europa och övriga världen samt till att utveckla vår lager- och logistikverksamhet”, säger vd Marcus Tagesson till DI Digital.
Under verksamhetsåret som slutade i april 2015 omsatte koncernbolaget 188 Mkr, med en förlust på 70 Mkr. En orsak till den stora förlusten är kostnader som uppstått i samband med förvärv. Enligt Marcus Tagesson ska Babyshop nästa verksamhetsår gå med vinst och omsättningen ska växa kraftigt de närmaste två åren:
”Vi förbereder oss för att spräcka miljardvallen. Om inte nästa verksamhetsår så definitivt året efter”, säger han till DI Digital.
Entreprenörsparet Tagesson berättade i somras i en intervju här på Breakit hur det gick till när idén till bolaget föddes. Det var Marcus tagesson som kom på namnet Babyshop som idag är en viktig del av bolagets identitet. Då hade han ingen erfarenhet av varken barn eller barnkläder.
“Jag satt och läste en bok, jag pluggade juridik då så jag läste mycket, och så kom jag på domännamnet babyshop så jag skrev ner det på ett bokmärke. När jag såg bokmärket igen några månader senare gick jag in för att kolla om det var ledigt.”
Det var det inte. Kvinnan som ägde Babyshop.se kunde för 7.000 kronor tänka sig att sälja. Den affären gjordes upp på McDonalds vid slussen över en hamburgare. Att få loss .com-adressen visade sig vara betydligt svårare. Den tillhörde General Electrics som visserligen också kunde tänka sig att sälja – men för 3,5 miljoner kronor.
“Det tog oss två år bara att komma i kontakt med dem. Till slut fick vi tag i dem via en domänmäklare och lyckades få ner priset till drygt 1 miljon kronor. Sedan tog vi lån på lägenheten vi bodde i för att kunna köpa den. Då hade vi en omsättning på 2,5 miljoner kronor och folk trodde att vi var galna, men vi var övertygade om att vi måste ha babyshop.com. Det är nog den bästa investeringen vi har gjort”, berättade Marcus Tagesson i Breakit-intervjun.