Sök ikon

De tar in 147 miljoner - nu väntar USA-lansering för Widespace

Artikel bild
Henric Ehrenblad och Patrik Fagerlund, grundare på Widespace. FOTO: Press

Dokument avslöjar ny jätterunda i Patrik Fagerlund och Henric Ehrenblads techbolag.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

stefan@breakit.se

Medgrundare och reporter

Widespace, som säljer lösningar för reklam i mobilen, är ett Sveriges mest omtalade techbolag. Redan 2007 drog Patrik Fagerlund och Henric Ehrenblad igång företaget med ambitionen att surfa på den väntade boomen i mobilannonsering.

Men det tog tid för annonsörerna att upptäcka mobiltelefonen som exponeringsyta och först fem år senare lyfte det på allvar för Widespace. Sedan dess har försäljningen gått kraftigt uppåt, år efter år, och i fjol slutade omsättningen på runt 400 miljoner kronor.

Widespace har expanderat verksamheten in på nya marknader, vilket har kostat mycket kapital. Resultatet för 2015 är inte offentliggjort men 2014 blev förlusten 79 miljoner kronor.

Investerarna, med riskkapitalbolagen Northzone och Industrifonden i spetsen, verkar dock lita på Widespace tillväxtstrategi. På en extra bolagsstämma i november fick styrelsen mandat att plocka in nästan 270 miljoner kronor från aktieägarna i form av en preferensaktie.

Handlingar från Bolagsverket som blev offentliga i förra veckan visar nu att Widespace valt att, i ett första skede, ta in drygt 100 miljoner kronor i en nyemission  riktad till de befintliga ägarna. Enligt Breakits källor deltar både Industrifonden och Northzone i nyemission där hela bolaget värderas till 653 miljoner kronor.

Dessutom har Widespace säkrat 47 miljoner kronor i lån från skuldinvesteraren Kreos.

Pengarna ska, enligt Breakits uppgiftslämnare, användas till en stor inbrytning på den amerikanska marknaden. De två grundarna har tidigare flaggat för en sådan satsning.

”Vi vill ha 10 miljoner dollar till på banken innan vi ger oss in i USA”, sa Henric Ehrenblad i en intervju med nyhetstjänsten Bloomberg i december.

Hans medgrundare Patrik Fagerlund är mer försiktig när Breakit får tag på honom på tisdagskvällen.

"I nuläget fokuserar vi på våra befintliga kärnmarknader och att bygga vidare på plattformen. Jag vill inte kommentera en eventuell lansering i USA men vår ambition är att bygga ett globalt företag", säger Patrik Fagerlund som dock bekräftar att bolaget tagit in motsvarande 147 miljoner kronor i ny finansiering.

Den nya investeraren Kreos partner Mårten Vading säger i en kommentar:

”Widespace har blivit en ledare inom datadriven mobil varumärkesannonsering. Det är vår övertygelse att man idag bara befinner sig i början av den resan. Vi är mycket glada att ha Widespace som en av de första investeringarna i vår nya fond på 400 miljoner euro".

Läs mer