Sök

Annonssamarbete med Bring

”Ska inte vara jobbigt att hämta paket”

Christopher Lembke

Kommersiell redaktör

Total flexibilitet är målet när Bring etablerar ett eget ombudsnätverk med 1 700 paketombud – från Trelleborg i söder till Karesuando i norr.

”Ombudsleveranserna utgör basen i vår modell”, säger Mona Zuko, chef för B2B och e-handelstjänster på Bring.

Vid kontoret där du jobbar. Bredvid förskolan där du hämtar upp barnen. Mittemot busstationen där du hoppar på cykeln för den sista sträckan hem. Eller i kvarteret där du bor.

Var vi föredrar att hämta ut våra paket för att det ska passa in så smidigt som möjligt i vardagen kan bero på många saker. Närheten till hemmet är givetvis viktig, men inte alltid. När logistikaktören Bring etablerade ett eget ombudsnätverk gjorde de en grundlig research för att se hur de bäst kan tillmötesgå mottagarnas krav och förväntningar. 

Att hämta upp sitt paket hos ett ombud är fortfarande det leveranssätt som de flesta föredrar

“Att hämta upp sitt paket hos ett ombud är fortfarande det leveranssätt som de flesta föredrar. Därför måste vi finnas på platser som gör det enkelt och smidigt för mottagarna att få snabba leveranser precis dit de vill. Det ska inte vara jobbigt att hämta paket”, säger Mona Zuko. 

För att ta reda på var ombuden geografiskt bäst placeras kartlägger Bring köpmönster och tittar på hur mottagarna rör sig i vardagen. Men det handlar inte alltid om siffror och analyser. I ett fall var det de boende i ett bostadsområde som såg till att en lokal livsmedelsbutik kunde etableras som ombud. 

“De hade gjort en namninsamling där de önskade honom som ombud, och då måste man självklart vara lyhörd och inte bara utgå från våra egna analyser”.

Det innebär att mottagaren kan välja att styra om till hemleverans istället, eller tvärtom

Lätt att byta från hemleverans till ombud – och tvärtom

Storsatsningen på ombudsnätverket görs parallellt med att Bring arbetar för att ge mottagarna möjligheten att styra om leveransen efter att valet gjorts i checkout.

Här kan du läsa mer om Brings nya ombudsnätverk

“Eftersom tjänsterna är integrerade kommer vi inom kort kunna erbjuda omdirigering fram till det att paketet lastas på bilen som kör till ombudet. Det innebär att mottagaren kan välja att styra om till hemleverans istället, eller tvärtom. Vi ser att mottagarnas förväntningar på total flexibilitet hela tiden ökar och det här är ett sätt att förenkla vardagen om något händer eller ändras. Redan idag kan mottagarna legitimera sig genom Bank ID för att få en säkrare utlämningsprocess eller för att helt enkelt få hjälp med att få paketet uthämtad av en familjemedlem eller grannen,” säger Mona Zuko.

Tillgodoser ombudens behov

Men för att etablera ett välfungerande ombudsnätverk räcker det inte med att titta på mottagarnas behov. Under Black Friday och andra e-handelsintensiva perioder blir det stort tryck på varje enskilt ombud.

“Vi tittade på ombudens behov och förstod att vår process behövde utvecklas. Bland annat har vi anpassat ersättningsmodellen så att den baseras på ombudens faktiska resursåtgång – ju större volym desto högre ersättning, vilket är självklart under exempelvis Black Friday som ofta kräver större personalresurser och mer yta”. 

Idag skickas i princip samtliga paket ut dagen efter att vi har tagit emot dem

Förbättrad infrastruktur en förutsättning

Men 1 700 paketombud som ska göra vardagen enklare för mottagare i hela landet är bara siffror på ett papper om inte maskineriet bakom håller för det ökade trycket på e-handeln. Därför har Bring investerat stort i terminalstruktur och transportlogistik.

“Vi gör och har gjort stora satsningar för att stärka vårt totala nätverk i produktionen, så att vi kan hantera hela supplykedjan på ett enkelt sätt, styra om volymer och skapa kortare ledtider. Idag skickas i princip samtliga paket ut dagen efter att vi har tagit emot dem. Och eftersom vi säkerställer att helgbeställningarna kommer till oss på söndagen blir de paketen tillgängliga för leverans redan på måndagen”, säger Mona Zuko. 

Sedan det nya ombudsnätverket rullades ut för fullt den 1 april i år har Bring sett en kraftig tillväxt på kundsidan, samtidigt som både mottagarna och de stora aktörer som redan använder Brings nätverk är nöjda.

“Nu är vi en logistikaktör med full ombudstäckning i Norden. Men vi har bara börjat vår resa, på sikt kommer vi att ha 3 000 utlämningsställen i Sverige.”

Läs mer om Brings nya ombudsnätverk här

Läs mer