Sök ikon

Anna Stenberg sätter rätt kvinna på rätt plats – och investerar vinsten i startups

Anna Stenberg, grundare WES, Women Executive Search. Foto: Press.

Hon lämnade sitt toppjobb på MTG för att istället headhunta andra kvinnor till chefsposter. Det har visat sig vara en bra affär för Anna Stenberg – som nu vill återinvestera vinsten från sin startup i svenska startups.

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

jon@breakit.se

Chefredaktör

Den här artikeln publicerades 2016. Sedan dess har Anna Stenberg bland annat sålt sitt företag.

Älmhult.

I lilla småländska Älmhult händer det inte speciellt mycket. Där finns en stadsbuss, ett bibliotek och ett museum över Carl von Linnés barndomsmiljö. Lägg därtill några kyrkor, en outlet och ett mediokert fotbollslag (som för övrigt har sloganen ”så många som möjligt – så länge som möjligt”)

Och så finns Ikea. 

På den lilla bruksorten, där Ingvar Kamprad öppnade upp sitt första möbelvaruhus för knappt sex decennier sedan, är Ikea-varuhuset idag den största turistattraktionen. Möbelgiganten är även Älmhults största arbetsgivare, med bland annat it- och produktutvecklingsavdelningar kvar i byn.

Men hur gör egentligen ett miljardbolag som Ikea för att locka till sig talanger till en plats där ett Ikea-varuhus är den största attraktionskraften? Och hur gör egentligen storbolag rent generellt för att hitta rätt profiler till tobbjobben? 

De ringer till exempel till Anna Stenbergs headhuntingbolag WES.

”Det gäller att vara kreativ."

Vi sitter på Anna Stenbergs stammishak Nybrogatan 38, bara kvarter från hennes kontor. Äggröran på tallriken framför henne ligger orörd. Hennes långa svar på mina många frågor gör att hon knappt hinner tugga.

”Men det är faktiskt inte så svårt som man kan tro om man vet var man ska leta.”

Om bara ett par timmar ska Anna Stenberg sätta sig på ett tåg till Göteborg för att föreläsa på stadens handelshögskola. Sedan grundandet av hennes headhunting-startup Women Executive Search, WES, har föreläsningar om mångfald inom ledarskap blivit en allt större del av hennes vardag.

”När jag föreläser brukar jag prata om hur man kan förändra klimatet och skapa arbetsplatser som är attraktiva för kvinnliga talanger och ledare. Tittar man på många av de nya digitala förebildsbolagen så finns det fortfarande en bromance-kultur. Det är fortfarande brist på kvinnliga chefer”, säger hon, medan hon tar en första smakbit av den kallnande äggröran.

Det har hunnit passera fem år sedan bolaget, vars affärsidé är att hjälpa både storbolag och startups att handplocka ledare till chefspositioner, grundades. Hittills har bolaget hjälpt 40 företag att få sin första kvinnliga vd, finanschef eller styrelseledamot någonsin – en siffra som Anna Stenberg är uppenbart stolt över. 

"Vi har rekryterat 200 ledare sen starten och 80 procent av de rekryterade kandidaterna är kvinnor. Det är precis tvärtemot övriga chefsrekryteringsbranschen", säger hon och berättar bolaget har över 12 000 kvinnliga ledare registrerade i sitt kandidatnätverk.

Enligt Anna Stenberg skiljer sig deras verksamhet rejält från de traditionella rekryteringsbolagen.

”I den traditionella chefsrekryteringsbranschen pratar man ofta om listor. Ett bolag vill ha in en viss profil och man tittar vilka duktiga kandidater som finns tillgängliga. Sedan tar man den lägst hängande frukten av kandidater som finns i ens nätverk.”

”Men vi går bortom de givna nätverken. Vi gör en gedigen behovsanalys och kartlägger därefter branscher och bolag som stått inför liknande utmaningar inom näringslivet. Vi identifierar personer som gjort liknande resor fast med andra produkter eller tjänster. Personer som delar företagets värderingar och ledarskapsfilosofi. Därefter utvärderar vi kandidater för att hitta rätt individ för verksamheten", säger hon.

Idén till bolaget föddes när Anna Stenberg arbetade som HR-direktör på mediejätten MTG. Under sina åtta år på Stenbecks-bolaget, från att ha varit en ung trainee till att bli operativ chef och ansvarig för digitaliseringen av MTG Radio (och sedermera HR-direktör), noterade hon att många vände sig till henne för tips om kvinnliga chefer.

Frågan: ”Du, Anna, har du koll på någon bra försäljningschef?” återkom med jämna mellanrum.

”Och då svarade jag – självklart. Man ville ju tipsa om man kunde. Men när jag förstod att rekryterarna tjänade hundratusentals kronor på tipsen jag gav, då insåg jag att det här kan jag ju göra själv istället.”

Enligt henne var rekryteringsbranschen på den tiden "oroligt dammig och gammaldags". 

”Och så är det delvis fortfarande. Men tidigare var det nästan bara äldre herrar och gamla direktörer som startade headhuntingbolag. Jag kände liksom att: Fan, den här branschen behöver någon som rör runt i grytan och utmanar de gamla normerna för vad en chef är. Och sätter de kvinnliga cheferna på radarn.”

I samband med att hon blev gravid för andra gånger bestämde hon sig därför för att säga upp sig från MTG. Den då hemliga planen var att använda föräldraledigheten och uppsägningstiden till att planera det nya bolaget. 

Och tajmingen har onekligen visat sig vara bra. Sedan grundandet 2011 har debatten om jämställdhet i näringslivet blivit ett hett ämne som hamnat högt upp på både den politiska och mediala agendan. Regeringen har bland annat låtit meddela att ett kvoteringslagförslag för börsbolagsstyrelser kommer att lämnas efter bolagsstämmorna 2016 om styrelserna inte når upp till 40 procent av det underrepresenterade könet i år.

Ett förslag som naturligtvis har fått ett stort antal bolag att börja svettas.

”Redan när jag satt på MTG så kände jag att de här vindarna började blåsa. Kvoteringsfrågan är i ropet och allt fler företag inser kopplingen mellan kompetens, mångfald och lönsamhet.

Samtidigt finns det de som säger att det råder brist på den typen av kvinnlig kompetens.

”Ja. Och det är den fördomen vi vill slå hål på. Jag förstår att man kan tro det med tanke på hur det har fungerat med chefsrekryteringar tidigare. Men vi har visat att det går att hitta dem och vi kan se att det inte råder någon brist. Att kvinnor inte skulle vilja bli chefer och entreprenörer är bara fördomar.”

Anna Stenberg tar upp nätverket Pokerface, där 100 kvinnliga entreprenörer och näringslivsprofiler med jämna mellanrum träffas och spelar poker, som exempel. 

”Det är inget kafferep. Folk gör business där och Pokerfacenätverket består av kvinnor som startat massor av bolag, gjort fantastiska exits och investerar stort. Bara där finns det massor av bra alternativ och förebilder."

Hittills har WES visat sig vara en god affär för Anna Stenberg och delägarna Liv Gorosch och Nusin Cilgin ("deras insatser har varit helt avgörande"). I fjol landade omsättningen på 12 miljoner kronor, med ett resultat på cirka 2,5 miljoner kronor. Det är en nästan en fördubbling jämfört med 2014 då bolaget omsatte 6,4 miljoner kronor. 

Affärsmodellen bygger på att bolaget tar betalt för genomförda rekryteringar. Exakt hur mycket det rör sig om varierar, men en fingervisning är en tredjedels årslön för positionen i fråga.

Enligt Anna Stenberg är tanken att vinsten från WES nu ska återinvesteras i bland annat svenska startups. Hittills har hon i egenskap av affärsängel investerat i bolag som Facebook-byrån Ingager, e-handelsbolaget Tipser och it-konsultbyrån Citerus.

”Jag tycker det är jättekul att kunna bidra, och särskilt i bolag som är i fasen där nyckeln till framgång är hur de bygger sina organisationer och rustar dem för fortsatt tillväxt. Ingager växer exempelvis väldigt snabbt, och det skapar spännande möjligheter för både organisation och struktur. Tipser är ett annat spännande exempel. Där har grundarna valt att plocka in tre kvinnliga styrelseledamöter. De har fattat att bolaget gynnas av mångfald.”

Generellt sett så råder det ju annars manlig dominans i startupvärlden. I alla led. Vad tänker du om det?

”Jag är övertygad om att man kommer att hitta fler spännande bolag som ägs och drivs av kvinnor om det finns fler kvinnliga investerare. Jag tror därför att det är viktigt att vi blir fler och att vi blir bättre på att skapa förebilder. Vi måste uppmuntra kvinnor till att vilja äga och investera. Och där tycker jag även investeringsbolagen har ett ansvar.”

”VC-bolagen måste fundera på hur de själva ska bli mer attraktiva för kvinnliga talanger.”

Hur viktigt är det med kvinnliga förebilder i branschen?

”Jätte-jätte-viktigt. Idag är till exempel bara 15 procent av alla försäljningschefer kvinnor – och det är den rollen som nästan alltid leder till vd-stolen. Jag tror att det är jätteviktigt att få in fler kvinnor i affärsinriktade roller där man sitter på pengar och resultatansvar", säger hon och nämner namn som den tidigare Kinneviks-chefen Mia Brunell Livfors som positivt exempel och förebild.

"MTG var verkligen inte en så manlig och tuff organisation som folk kanske tror. Där spelade det ingen roll om du var en ung tjej, var du är född eller om du varit länge i bolaget. Där handlade det om att vilja någonting och uppnå resultat."

Men jag är ändå nyfiken. Att Anna Stenberg med sitt WES har hjälpt 40 bolag få sin första kvinnliga vd, finanschef eller styrelseledamot är naturligtvis en bedrift och en bra affär. Men enbart på Stockholmsbörsen finns det idag närmare 300 noterade bolag, där majoriteten har styrelser med manlig dominans. Enligt uträkningar av stiftelsen Allbright fattas det idag 220 kvinnor i börsbolagsstyrelserna för att en kvoteringslag inte ska bli verklighet.

Jag undrar: Kan kvotering vara lösningen på problemet?

"Jag tror inte det. Det viktiga är att få fler kvinnor i operativa chefsroller. Det leder i sin tur till fler kvinnor i styrelserna. Det handlar också om att få fler kvinnliga entreprenörer och fler kvinnliga ägare."

"Men bolagen måste vara extremt proaktiva och medvetna om vilka val de gör. Det gamla sitter i väggarna, strukturerna och kulturen, och det måste vi förändra."

Och kanske har hon rätt. Enligt Andra AP-fondens Kvinnoindex har andelen kvinnliga styrelseledamöter i bolag noterade på Stockholmsbörsen ökat från 22,7 procent till 27,9 procent bara mellan åren 2012 och 2015.

Fortsätter utvecklingen i samma takt är börsbolagens styrelser jämställda om 10 år.

Åtminstone enligt regeringens 40-procents-definiering av jämställdhet. 

"Jag är själv feminist utifrån definition att det handlar om lika lön för lika arbete. Men för oss är det här såklart en tunn linje. Vi vill inte hamna i facket där vi bara pratar om problem. Det orkar ingen att lyssna på. Vi vill hitta konkreta lösningar och att folk ska se möjligheterna."

Så rent konkret – hur gör ni för att hitta rätt typ av kvinna för ett it-chefsjobb på ett storbolag på en liten ort?

”Det är inte så svårt", säger hon med ett leende.

Hon tar en tugga av den nu iskalla äggröran.

”Ett tillvägagångssätt är att titta på universiteten och högskolorna som finns i regionen där potentiella kandidater kan ha studerat. Sedan kontaktar man skolorna och pratar med professorer och tar reda på hur exempelvis avgångsklassen 1999 såg ut. Då kanske det dyker upp ett namn på en kvinnlig student som vi sen jagar rätt på och som sannolikt har hunnit göra en spännande chefskarriär på IT-sidan och då öppnas i sin tur nya spännande nätverk. Det handlar om att lyfta på nya stenar och att vara innovativ och kreativ i sökarbetet.”

”Det är ett detektivarbete.”

 

Fakta om Anna Stenberg

Ålder: 36 år

Familj: Maken Karl Stenberg och barnen Alice och Frank 

Då jobbar jag som bäst: När jag har mina fantastiska kollegor på WES runt mig. Utan exempelvis Liv Gorosch och Nusin Cilgin, som är erfarna headhunters med lång erfarenhet från chefsrekryteringsbranschen, hade framgångarna inte varit möjliga. 

Utbildning: Handelshögskolan i Stockholm 

Favoritapp: Swish. 

Den perfekta dagen: På ett par skidor på en alptopp i Cervinia med familjen med mängder av nysnö och sol. 

Läs mer