Sök

Maträddarappen Too Good To Go lanserar i Sverige: "Vår modell har gjort att vi kunnat växa snabbt"

KarmaToo Good To GoMat på nätet

Åsa Sandberg, Sverige-chef Too Good To Go. Foto: Press

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Karma får konkurrens på maträddarscenen av Too Good To Go.

Nu får Karma konkurrens på den svenska maträddarscenen när den danskgrundade maträddarstartupen Too Good To Go lanserar i Stockholm.

Idag finns Too Good To Go i 14 länder, främst i Europa, och till hösten siktar bolaget på USA. 

Precis som hos Karma så är idén att låta konsumenter köpa mat som annars skulle ha slängts till ett reducerat pris, från restauranger, butiker och kaféer.

Men man kallar sig också för en “matsvinnsrörelse”. Det betyder att bolaget också till exempel föreläser på skolor och har särskilda företagssamarbeten.

Entreprenören Mette Lykke var bland de första som investerade i bolaget och klev in som vd på ett tidigt stadium. Hon har tidigare grundat fitnessappen Endomondo med över 30 miljoner användare. Det bolaget sålde hon 2015 till amerikanska sportmärket Under Armour.

Brinner för att göra skillnad

Åsa Sandberg är bolagets Sverige-chef sedan februari. Hon har tidigare bland annat jobbat som projektledare för Coops matsvinnsarbete. 

“Jag har alltid brunnit för att göra skillnad och resursslöseri är något som verkligen får mig att gå igång på riktigt. Jag såg hur mycket matsvinn det var redan när jag började jobba i restaurangvärlden, när jag blev ombedd att slänga mat fick jag ont i magen, och det har följt mig”, säger hon.

Idag slängs en tredjedel av all mat, matsvinnet räknas som ett av de största hoten mot klimatet. 

De senaste fyra månaderna har bolaget jobbat med att knyta till sig restauranger, butiker och kaféer. Ett jobb som enligt Åsa Sandberg gått bra. 

“Vi har en lösning som gör det väldigt enkelt och smidigt för våra partners att lägga upp maten, med en liten ansträngning. Det är den modellen som gör att vi har vuxit så snabbt som vi har gjort. Att rädda mat är också något som de flesta vill både hjälpa till med och ha hjälp med”.  

Hur ser du på konkurrensen från Karma i Sverige?

“Vi är jätteglada att det finns flera olika aktörer som tar kampen mot matsvinn, det är bra att det tacklas från flera håll samtidigt. Sverige är inte den första marknaden vi har gått in på där det redan funnits liknande tjänster”, säger Åsa Sandberg. 

Too Good To Go har tagit in 168 miljoner kronor i riskkapital, bara från grundarna och några ängelinvesterare. Bolaget har bara velat ha privata investerare för att kunna behålla det långsiktiga fokuset.

Karma har i sin tur tagit in runt 160 miljoner kronor från bland annat Kinnevik och Electrolux. 

Till en början kommer Too Good To Go enbart finnas i Stockholm, men målet är att snabbt rulla ut även i andra svenska städer.

Läs mer