Sök

Nu växer Fragbite snabbt – trots krisen: "Ökar på alla siffror"

FragbitespelbranschenGaming

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Det klassiska e-sportforumet har förvandlats till ett bredare mediebolag – som ska gå med vinst redan i år.

Spel-communityt Fragbite har rötter ända tillbaka till 2002 och köptes av Nyheter24-gruppen 2011.

När Douglas Roos och övriga ägare senare sålde Nyheter24-gruppen till Life of Svea i maj 2019 var Fragbite ett av varumärkena som inte ingick i affären. 

Sedan 2018 pågår en nysatsning där den nuvarande vd:n Daniel Pereaux har förvandlat företaget från en sajt och ett forum till ett bredare mediebolag inom gaming och e-sportssegmentet. Sajten är fortfarande ett viktigt ben av i den nya satsningen, berättar han, men den nya satsningen rymmer även fler delar.

“Det som har varit väldigt framgångsrikt för oss är förmågan att skapa en symbios mellan e-sportcommunityt och kommersiella partners. Det är något som vi har byggt vidare på sedan 2018, där vi har gått ifrån att vara ett forum till att bli ett bredare mediebolag”, säger Daniel Pereaux till Breakit.

Ska trippla omsättningen

Den del av Fragbite som står för de största intäkterna idag är bolagets byrå Fragbite Creative Studios. De andra benen utgörs av sajten Fragbite.se, bolagets egna e-sportliga Fragleague med turneringar inom bland annat Counter-Strike och Pubg, samt annonsplattformen Frag-ad.

“E-sport är intressant för många, men det är få som vet hur man gör för att vända sig till målgruppen”, säger Daniel Pereaux.

Satsningen ser ut att ha gett resultat. Under 2018, när Fragbite återigen blev ett eget bolag, landade omsättningen på närmare 4 miljoner kronor med ett litet minusresultat. Den omsättningen växte till kring 6 miljoner kronor med nettoresultatet kring minus 1 miljon under 2019, säger Daniel Pereaux.

Prognosen för i år är däremot betydligt högre ställd. Planen är att trippla omsättningen och att visa en vinst på 3 miljoner kronor.

“Vi befinner oss i en global krissituation där många måste spara in. Vi verkar dock i en sektor som ökar på egentligen alla siffror, vilket är en konsekvens av att fler är hemma och spelar", säger han och fortsätter:

"Jag tror däremot inte att den bilden visar fullt varför det går bra för Fragbite, det är inte branschen som gjort att vi har ett kanonår, det är Fragbite med hela teamet i första hand. Vi är ett starkt team med enorm passion för det vi gör, men vår framgång beror inte bara på att vi är fina mot varandra, utan vi producerar bra saker för våra besökare och annonsörer."

Siktar utomlands

Planen är nu även att expandera verksamheten utomlands.

"Vi har också fått möjlighet att kunna expandera nu, trots tider som dessa. Vi har precis nyligen slutit ett avtal med en global aktör som vill jobba med oss i Europa och för första gången sedan vi gick in i den nya strukturen kommer vi att producera en skräddarsydd e-sportturnering i dach-området (Tyskland, Österrike och Schweiz, reds. anm)."

Idag ägs Fragbite av Douglas Roos, Patrik Sandberg, Museion Förvaltning, Pegroco, Daniel Weilar och Daniel Pereaux.

Läs mer