Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Quincy Jones III kliver in i Idol-juryn – avslöjar nu sin stora startup-satsning We Mash

Artikel bild
Pär Bäckstrand/TV4

Hans gudfar är Frank Sinatra, hans mentor är investerarstjärnan Ben Horowitz och hans pappa är Michael Jackson-producenten Quincy Jones. Själv har han gjort en resa från gatan till toppen och på vägen hunnit med att producera flera av världens största artister.

Nu kliver doldis-svensken Quincy Jones III in i rampljuset och berättar för första gången om sin riktigt stora passion i livet: Att driva techbolag.

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

jon@breakit.se

Chefredaktör

Ibland träffar man på människor som har upplevt så mycket att man tappar hakan och förundras över hur allt egentligen hänger ihop.

Quincy Delight Jones III, även kallade QD3, är en sådan person.

Vi möts upp i baren på Mornington Hotel på Östermalm i Stockholm. Det har knappt hunnit passera 24 timmar sedan Quincy Jones III, som är något av en doldis i svenska sammanhang, oväntat presenterades som ny jurymedlem i Sveriges största musikprogram, TV4:s Idol. 

En roll som han, åtminstone enligt sig själv, är som klippt och skuren för.

”Jag känner mig jättestolt över det. När jag lämnade Sverige gjorde jag det för att jag ville göra musik och visa upp Sveriges potential i världen. Men ändå vet ingen här vad jag egentigen har gjort", säger han.

Kvinnan bakom bardisken ropar plötsligt till.

”Är det du Quincy? Känner du igen mig!?” 

”Ja, det är klart jag gör! Shit, vi kan inte ha setts sen vi gick i typ sexan?"

Kramar och minnen utbyts i snabb takt.

Att Quincy Jones III inte har sprungit på sina gamla skolkamrater från högstadietiden på över 30 år har sin förklaring. Redan som tonåring lämnade han Sverige och Stockholmsförorten Farsta och flyttade till Harlem i New York för att börja producera hiphopmusik på allvar. 

Han fick mersmak för genren redan under det tidiga 80-talet och som 17-åring fick han möjlighet att skapa musiken till den klassiska kultfilmen Stockholmsnatt, som han även skådespelar i.

”Det var så jag kom in på musik. Jag var rätt stökig på den tiden du vet, och jag breakade mycket och röjde runt. Men jag tror att Staffan (Hildebrand, regissör, red. anm.) såg mig i Kungsan och tyckte att jag verkade vara någon form av ledare där. Så han ville ha med mig i filmen, och då förklarade jag att jag kunde göra vad han ville – bara han köpte mig en specifik ljudsampler som kostade typ 30 000. Och han gick med på det.”

”Det här var liksom innan internet, så att hålla på med samplers var nog det coolaste man kunde göra med teknik. Jag ville glida runt med en CIA-väska med en trummaskin inuti. Min image på den tiden var verkligen teknik, och ingenting har egentligen ändrats sedan dess.”

Samtidigt har väldigt mycket hunnit förändras sedan dess. Efter att som 19-åring ha bott och jobbat tillsammans med flera av hiphopvärldens pionjärer i New York bestämde Quincy Jones III sig för att flytta till Los Angeles för att bo hos sin pappa, Quincy Jones.

För den som kan sin musikhistoria är Quincy Jones mannen bakom bland annat världens mest sålda skiva genom tiderna, Michael Jacksons skiva Thriller.

På plats i Los Angeles började han producera musik och filmer tillsammans med världsstjärnor som Dr. Dre, hiphoplegenden 2pac och rapparen Ice Cube.

De blev snabbt goda vänner på ett personligt plan.

”Vi hängde väldigt mycket innan de slog igenom med N.W.A och jag var med i deras videos och allt det där. Jag gjorde den första stora dokumentären om 2pac och senare även dokumentären om Lil Wayne. Det var verkligen jättekul att se hela den rörelsen ta fart. Även om det var stora gängproblem inom amerikansk hiphop på den tiden."

Dr. Dre är numera även känd som personen bakom Beats Music. Är ni producenter extra entreprenöriella?

”Jag tror faktiskt det. Det är vi som måste vara på plats i studion 10 till 20 timmar innan artisten kommer, spela in 10 timmar med artisten och därefter producera allting. Egentligen är det inte så stor skillnad från att driva ett bolag.”

”Jag har faktiskt ända sedan barnsben velat driva en teknikstartup. Det har alltid varit min stora dröm, större än musiken. Men eftersom det gick så bra med musiken kunde jag inte riktigt sluta."

Men i januari 2014 bestämde han sig för att göra slag i saken: han startade musikteknikbolaget Wemash. Idén bygger på att tillhandahålla en plattform där vem som helst lagligt kan ta del av video- och ljudmaterial. Genom att samla in video- och ljudmaterial från både fristående dokumentärfilmare och stora film- och skivbolag är tanken vem som helst ska kunna mixa ihop i princip vad som helst.

Vill en svensk filmproducent exempelvis använda sig av Quincy Jones III osedda klipp från någon av hans dokumentärfilmer så är det fritt fram att göra det.

”Vi lever i en tid där remix-kulturen blir allt större. Så varför inte sätta upp allting i ett cloud där vem som helst kan mixa ihop vad som helst? Sedan synkar vi det med Youtube och den typen av kanaler och låter alla rättighetsinnehavare, tillsammans med skaparna, dela på intäkterna.”

”Det finns oerhört mycket råmaterial som aldrig används. När du spelar in en dokumentär kanske du använder en filmad timme av 300. Jag har själv mängder med råmaterial med de gamla hiphoplegenderna. Genom att ladda upp det hos oss så kan folk få betalt för materialet utan att behöva röra ett finger. Samt nå ut till människor som annars aldrig hade tagit del av materialet."

Ur ett rättighetsperspektiv, och för den som har koll på musik- och filmbranschen, låter det dock som en problematisk idé. Att säkra rättigheterna för musik har ofta visat sig vara en rörig och lång historia. Fråga bara Spotify-grundare Daniel Ek, som länge tvingades stångas med skivbolagspamparna i USA.

Men enligt Quincy Jones III har WeMash, som planerar att släppa sin betaversion i vår, redan lyckats säkrat upp rättigheterna från filmjättar som Universal, Paramount Pictures och American Funniest Home Videos samt musikjätten BMG Music.

”Det har varit svårt, men en grej som har hjälpt är att jag har varit på insidan så länge. De vet att jag vet hur det fungerar med rättigheter och känner därför tillit. Men vi fick gå tillbaka säkert hundra gånger, och vägrade ta ett nej. Vi gjorde det i ungefär två år."

"Men så är det när man driver en startup. Inom musiken har allting bara rullat på, men inom tech är det oerhört mycket som måste falla på plats."

Bolaget har sedan dess lyckats ta in motsvarande 19 miljoner kronor i riskkapital från bland annat en av världens tyngsta riskkapitalfirmor: Andreessen Horowitz.

Riskkapitalbolaget är tidig investerare i bland annat Facebook, Groupon, Twitter, Zynga och Ocolus VR. 

Eftersom det handlar om Qunicy Jones III så finns det naturligtvis en bra historia bakom den investeringen också.

”Min flickvän på den tiden jobbade på Google och hade varit och sett ett föredrag med Ben Horowitz, som grundat riskkapitalbolaget. Efter föredraget sajnade han böcker, och hon försökte få en bok till mig. Men Ben orkade inte skriva på alla, så när han skulle gå ropade hon typ: ”Hey, could you sign one for QD3?”. Och han visste tydligen vem jag var och gjorde det."

”När jag sen läste boken blev jag typ hans största idol. Jag kände direkt: Den här snubben måste jag träffa. Så jag skrev till honom på Twitter att jag älskade hans bok och själv ville dra igång min första riktiga startup. Att det vore en ära att få träffa dig, liksom.”

Det dröjde en timme – sedan kom svaret.

”Han svarade att jag skulle ringa hans kontor och tre veckor senare var vi i Silicon Valley där jag pitchade min idé för honom på typ fem minuter. Han gillade verkligen hur vi tittade på problemet kring piratkopiering och mashups och bad mig komma tillbaka på måndag för att pitcha för hela hans team. Då satt det liksom 17 personer där, med Jeff Jordan och alla de där legenderna.”

Pitchen resulterade i bolagets första såddrunda och under det senaste året har bolaget även fått in investerare i form av Interscope Records, den tidigare Walt Disney-vd:n Michael Eisner och The Valley Fund.

Tungviktaren Ben Horowitz är numera även Quincy Jones III mentor.

”Vi har en jättebra relation idag. Han diggar verkligen hiphop så vi har hängt en massa med Kanye och Nas och de där. Jag gav honom även en inramad 2pac-skiva. Det fick honom att hänga ned en tavla för två miljoner dollar, så det var lite kul.”

Han gillar alltså hiphop. Har du haft nytta av någonting annat från din tid som hiphopproducent i ditt entreprenörsliv?

”Jag har fått en väldigt hög tolerans för svåra personligheter. När folk klagar på en utvecklare på kontoret så tänker jag ba: Yo, man, det där är ingenting. Ju större talang folk har inom hiphop desto värre är de. 2Pac var verkligen ingen walk on the beach on inte Eazy E heller, om man säger så.”

”Samtidigt är det en helt annan press i techvärlden. Det här är utan tvekan det svåraste jag har gjort.”

Hur var det att växa upp med Quincy Jones som pappa?

”Det var grymt faktiskt. Jag har växt upp och sett nästan alla klassiska artister på nära håll. Min gudfader är Frank Sinatra, Michael Jackson var ju praktiskt taget en familjemedlem och eftersom jag var den enda pojken bland barnen så tog pappa alltid med mig på alla stora grejer. Det var helt grymt, han tog mig till Palo Alto och lät mig träffa Steve Jobs tillsammans med Michael Jackson. Det var på den tiden Steve Jobs i princip var okänd."

”Men det besöket har verkligen bidragit till mitt dataintresse idag. Jag fick se hur de gjorde datorer 1982 liksom och direkt efter att jag hade varit där bad jag om att få gå på Atari Computer Camp. Han tog med mig på alla de största grejerna man kan se inom teknik och nöje.”

Men ändå beskriver du att du levde tufft i Sverige. Hur kommer det sig?

”Jag bodde ju majoriteten av året i Sverige med min mamma. Då bodde vi liksom längst ut på sista pendeltågsstationen i Stockholm. Mamma hade ett drogberoende då och hon brydde sig inte så mycket om pengar. Nu har hon varit ren sedan 90-talet, vilket gör mig jättestolt. Men som liten var det ingen här hemma som trodde på mig när jag berättade om vad jag gjorde i USA.”

”Men det tror jag har bidragit till att jag kunnat producera hiphop och kämpat. Jag kan relatera och jag har sett allt.”

Och just Sverige är någonting som verkar betyda mycket för Quincy Jones III idag. Han återkommer ofta till hur mycket han gillar landet och att han på sikt skulle vilja flytta tillbaka.

”Förutom det musikaliska så är en av anledningarna till att jag är med i Idol att träffa techmänniskor här och se om det finns bra människor att jobba med. Jag är nog en mer stolt svensk än de flesta."

Vad har du för kontakt med svenska techentreprenörer som exempelvis Spotify-grundaren Daniel Ek?

”Jag har kontakt med nästan allting som kommer från Sverige. Så fort någonting svenskt kommer mot USA försöker jag ringa upp och skapa en kontakt. När Spotify kom till USA strax efter att de släppt sin beta i Sverige så käkade jag middag med Daniel Ek. Han fixade ett lösenord till mig så jag kunde använda Spotify i USA, och jag visade hur det fungerade för sådana som Kanye West. De som inte hade sett appen tidigare blev helt blown away.”

"Sedan är vi båda från Söderort också, så det brukar vi garva åt."

När han berättar sina historier och att hans startup WeMash har sitt kontor vid solvarma Venice Beach i Los Angeles är det däremot svårt att förstå varför han saknar det grå, och just idag regniga, Sverige.

”Men jag får faktiskt aldrig ångest när jag är här. Jag hatar att behöva slösa tid på att sitta i bilen i Los Angeles varje dag, men här är allting nära. Jag skulle bli så produktiv av att bo här, hinna med så mycket på en dag. Det gör att jag skiter i vilket väder det är.”

Men många entreprenörer i Sverige drömmer om en flytt till Kalifornien och Silicon Valley. Har du något tips till dem?

”Ring mig. Det är därför jag är här, för att hjälpa till att ta Sverige ut i världen. Så har det alltid varit. Hundra procent – ring mig."

 

Fakta om Quincy Jones III

Familj: Min son, 13 år och min 11-åriga dotter Linnea (som är döpt efter den svenska nationalblomman). Hon sjunger som Rihanna.

Ålder: 47 år

Då jobbar jag som bäst: Jag brukade jobba som bäst när ingen ringde mig. Mellan 01 på natten och och 07 på morgonen var min musikproduktionstid. Idag är de det motsatta. Nu vaknar jag alltid 05.30 och jobbar som bäst fram till 11. 

Favoritapp: Tinder och Uber. Businesses som riktar sig mot the common man.

Utbildning: Berkley Collage of Music samt electrical engineering på UCLA.

Den perfekta dagen: När jag är i Sverige är det perfekt hela tiden. Jag kan äta min favoritmat: Räkmackor, lax och stuvad potatis. Svensk mat är en stor del av min perfekta dag. 

Sedan ska dagen vara fylld med möten med intressanta parnters, träffar med bra talanger och en bra middag och dejt. Jag gillar även att surfa på webben. Det gör jag säkert sex timmar om dagen.

Läs mer