Beskedet kommer efter förra veckans granskning i SVT av icke-annonsmärkt reklam i sociala medier. Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell efterlyste i samband med nyhetsinslaget en lagändring för att kunna hantera problemet med dold reklam i exempel Youtube-klipp.
”Om man ska komma åt de stora plattformsägarna som Google och Facebook tror jag att vi behöver ny lagstiftning”, sade hon i SVT:s nyhetsprogram Aktuellt.
Och nu öppnar konsumentministern Per Bolund för en sådan förändring. Han efterlyser konkreta förslag från konsumentombudsmannen på hur marknadsföringslagen kan förbättras på detta området.
”Om vi ser tydligt att det behövs en justering av lagstiftningen så är vi beredda att gå vidare med det”, säger han till SVT.
Per Bolund lägger en stor del av ansvaret hos Youtube som han anser borde kunna ta bort olaglig reklam precis som bolaget raderar exempelvis porr-videos från plattformen.
Efter att debatten om den dolda reklamen tagit fart så har bland annat det svenska Youtube-nätverket Spaly infört en så kallade annonsmärkt-garanti.
“Det finns en osäkerhet hos annonsörer och influencers kring hur man ska annonsmärka varumärkessamarbeten i sociala medier. De vill göra rätt, men det kan vara väldigt svårt att veta vad som gäller. För att göra det busenkelt för annonsörer och influencers så tar vi på oss ansvaret för att kampanjerna annonsmärks på ett korrekt sätt och följer marknadsföringslagen,” sade Splays vd Vigor Sörman till Breakit i förra veckan.
Garantin innebär att alla kampanjer där Splay är med och tar fram konceptet så ansvarar nätverket för att den följer lagen och Konsumentverkets nya riktlinjer för annonsmärkning i sociala medier.
“Skulle kampanjen mot all förmodan bli fälld för brott mot marknadsföringslagen så står vi för eventuella viten och skadestånd,” sade Vigor Sörman.