Sök

Petter Stordalen säljer sitt Strawberry Publishings i Sverige till Bonnier: "Vår största konkurrent"

BonnierStrawberry publishingBokbranschen

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Bonnier Books köper upp Strawberry Publishings svenska och danska verksamhet.

Petter Stordalen, vars hotell- och reseverksamheter pressats rejält i spåren av coronakrisen, säljer de svenska och danska delarna av sitt bokförlag Strawberry Publishing.

Köpare är svenska Bonnier Books.

"Bonnier har varit vår största konkurrent, och därför är det extra kul att vi fått till den här affären. Det finns ingen du respekterar mer än de du krigat hårdast med”, säger Stordalen.

Han konstaterar i pressmeddelandet att förlagsverksamheten nått en omsättning på närmare 50 miljoner kronor på mindre än ett år.

”Bokbranschen är mitt i en rejäl digitalisering som kommer att kräva allt vårt fokus i Norge, varför det känns naturligt att lämna över stafettpinnen i Sverige och Danmark till Bonnier, som är ledande inom det området”, säger Stordalen.

Håkan Rudels, vd på Bonnier Books, kommenterar affären:

”Jag är imponerad över vad Strawberrys medarbetare och ägare har åstadkommit på kort tid i Sverige och Danmark. Norden har sedan länge varit Bonnier Books hemmamarknad och genom dessa förvärv stärker vi vår position i Sverige samtidigt som vår närvaro i Danmark tar ett stort kliv framåt. Förvärven tar oss också en bit vidare på den tillväxtresa vi har framför oss i Norden och övriga Europa de närmaste åren. Men nu ser vi främst fram emot att välkomna våra nya kollegor och författare till Bonnier Books.”

När Stordalen klev in i bokbranschens beskrev han att satsningen som långsiktig. 

Hans analys då var att behovet av berättelser är större än någonsin – och att författarna därmed är viktigare än någonsin.

"Jag har gott om tid. Jag ska inte sälja, inte börsnotera. Jag har ett evighetsperspektiv. Och jag har lagt upp ordentligt med pengar” sade Petter Stordalen till DN då.

Läs mer