Sök ikon

Försäljningslyft för offertkungarna - startar tre nya kontor i smyg

Artikel bild
Grundarna Vishal Nanda, Jeffrey Singh och Alexander Goga. Foto: Pressbild

Servicefinder ökar omsättningen med 79 procent och tjänar miljoner.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

Schibsted-ägda Servicefinder förmedlar offerter från hantverkare till privatpersoner som vill renovera sina hem på olika sätt. Som användare lägger man upp en beskrivning av vad som ska göras i hemmet. Sedan sorterar tjänsten automatiskt relevanta offerter från olika hantverkar som användaren får ta del av. Hantverkarna betalar i sin tur en fast månadsavgift för att finnas med på tjänsten och synas för potentiella kunder.

Nu gör bolaget sitt klart bästa år sedan starten.

Enligt bolagets marknadschef och megrundare Vishal Nanda ökade omsättning med 79 procent förra året, jämfört med 2014. Det innebär, enligt Breakits beräkningar, en omsättning på över 75 miljoner kronor.

“Vi gjorde ett fantastiskt år. Vi har riktigt bra momentum i bolaget och kommer fortsätta växa 2016”, säger Vishal Nanda.

De senaste månaderna har bolaget även expanderat verksamheten i smyg. I tysthet har kontor etablerats i Örebro, Göteborg och Helsingborg.

"Vi har valt att inte gå ut så mycket med det. Vi vill ju ha ett försprång på våra konkurrenter. De tre städerna är viktiga strategiskt för oss men vi planerar ännu fler kontor runt om i landet under året", säger Vishal Nanda.

Bolaget letar dessutom efter nio nyckelpersoner till bolaget i olika helt nya roller.

“Det är en av förändringarna vi måste göra när bolaget växer. Vi behöver fler seniora chefer. De senaste två åren har vi blivit mycket mer datadrivna i takt med att bolaget växer. Nu är vi 50 personer och då kan vi inte längre driva verksamheten på magkänslan”, säger Vishal Nanda.

Bland annat är bolaget på väg att ta in en produktchef och en granskningschef.

"En av nyrekryteringar är en som kommer jobba heltid med att se till våra förfrågningar och kunder är seriösa och att det inte förekommer bedrägeri på vår marknadsplats. Nu har vi blivit såpass stora att vi måste lägga mer energi på den biten", säger Vishal Nanda.

Fjolårets vinst vill inte Vishal Nanda kommentera förutom att det handlar om miljonbelopp varje månad. Det innebär att bolaget för första gången är lönsamma under ett helt år.

“Vi ägs till 70  procent av Schibsted så vi måste följa börsreglerna. Men det ser riktigt bra ut. På sikt vill vi nå samma vinstmarginal som andra Schibstedbolag, som Blocket och Prisjakt”, säger Vishal Nanda.

Resterande 30 procent ägs av bolagets grundare. 

Läs mer