Sök

Lyko ökar omsättning men minskar resultatet under första kvartalet

e-handel

Rickard Lyko, grundare av Lyko. Foto: Sara Lindmark

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Corona-utbrottet slår mot butiksverksamheten.

Lyko redovisar ökande omsättning under första kvartalet jämfört med samma period året innan. Bolaget rapporterar en förlust mot föregående periods vinst.

Omsättningen steg 24,8 procent till 317 miljoner kronor (254,1).

"Kundtillströmningen online utvecklades starkt med en försäljningstillväxt på 38,9
procent. 2020 startade med bra försäljning Online och våra verksamheter i Norge, Finland och
Danmark fortsätter att växa snabbt", konstaterar vd Richard Lyko.

Försäljningen i segmentet Retail gick bra i början av kvartalet men påverkades negativt mot slutet av perioden på grund av coronapandemin.

"Det effekter vi kan se av epidemin är en positiv trend online och en negativ trend i våra fysiska butiker. Vi har en tydligt större efterfrågan online från Norge, Finland och Danmark där myndigheterna har infört hårdare restriktioner för medborgarna. Hur detta kommer påverka oss framåt är fortsatt svårt att uttala sig om, men vi har snabbt genomfört åtgärder för att anpassa försäljningskanalerna till de ändrade förutsättningarna. Vi tror också att det skapats möjligheter och vår bedömning är att vi just i detta nu är relativt väl positionerade inför nästa kvartal", uppger Lyko.

Ebitda-resultat blev 14,6 miljoner kronor (17,9), med en ebitda-marginal på 4,6 procent (7,0).

Rörelseresultatet blev -4,8 miljoner kronor (2,2).

Resultatet efter skatt blev -10,8 miljoner kronor (1,1).

Resultat per aktie hamnade på -0,71 kronor (0,07).

Läs mer