För några månader sedan berättade vi om att delningsekonomin har flyttat ut på havet. Venedigbaserade Antlos vill göra båthyrandet lika enkelt som att beställa en bil via Uber eller en bostad via Airbnb. Ingen turist släpps iväg utan en skipper.
Nu ska Antlos "komma hem och bli så svenskt det går."
“Vi letar efter ett svenskt kontor och kommer att bygga vidare på vårt förtroende till svenska kunder. Det är där vi lägger störst fokus,” säger Erik Sterner, Nordenchef på Antlos, som pendlar mellan Malmö och Venedig.
I somras gick Incos Invest, som drivs av Ulf Ljunggren, in med 4,7 miljoner kronor i Antlos. Nu följer han upp investeringen med ytterligare 2,8 miljoner kronor.
“Vi satsar mycket på Stockholm för att det kommer många turister dit. Det finns några små aktörer på marknaden men vi vill förmedla en mer genuin upplevelse där man kommer åt de riktiga guldkornen och inte bara de största öarna", säger Erik Sterner.
Företaget grundades i mitten av december 2014, av tre Venedigbor. Just nu finns tjänsten runt om i Medelhavet och Karibien. Under 2015 förmedlades cirka 100 bokningar och målet för 2016 är mellan 250 och 400.
“Flest bokningar har vi från Italien. De senaste månaderna har intresset från tyska turister har varit stort. Vi får också bokningar från Östkusten i USA, Londonregionen, Sverige och Norge,” säger Erik Sterner.
I mitten av december vann Antlos 100.000 euro motsvarande drygt en miljon svenska kronor i en global tävling arrangerad av Impact Accelerator.
“En stor del av pengarna måste vi använda till teknisk utveckling så vi kommer att bygga en app där man bland annat kan boka sista minuten-erbjudanden", säger Erik Sterner.