Sök

Stjärninvesteraren Pär-Jörgen Pärson – så ska du agera i krisen: "Kommer gå åt skogen för ganska många"

NorthzoneCoronaviruset

Pär-Jörgen Pärson. Foto: Sara Lindmark

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Frågorna som måste besvaras när företaget krisar.

Corona-krisen slår hårt mot nästan alla entreprenörer och har gett många en anledning att se över sina kunskaper i krishantering.

För den som vill öka sina chanser att ta sig igenom krisen finns det däremot några nyckelfrågor att besvara. Det menar techinvesteraren Pär-Jörgen Pärson, partner på Northzone (och tidig investerare i bland annat Spotify och Avito), när han i Breakits digitala utbildningsserie Crash Course gav sina bästa råd till närmare 200 deltagare.

JUST NU: Halva priset på kursen – Korttidsarbete, varsel och uppsägningar – webbkurs för ledare

De viktiga frågorna

Som företagsledare måste du snabbt ta reda på hur länge pengarna i bolaget räcker och om planen ni har idag ens är relevant längre.

Finns det stöd att få från investerarna, kan ni hålla era löften till kunder, anställda och investerare och är det ens värt att kämpa sig igenom krisen?

“Det är svårt i många av de här frågorna. Man har lovat sig själv, sin sambo och investerare att världen ser ut på ett visst sätt och det gör ont att ändra på den bilden”, säger Pär-Jörgen Pärson.

Bland annat gäller det att ta reda på hur länge du kan klara dig på tillgängliga medel.

“Ifrågasätt huruvida du kan räkna med att pengarna du har på balansräkningen är disponibla, det är en viktig analys att göra. Sen att veta hur mycket måste vi dra ned på kostnaderna för att skapa mer handlingsutrymme, för det är det du i grund och botten måste skapa i det här läget.”

Räkna inte med att räddas

Investerarna kan vara involverade som stöd, men att förlita sig på att de skulle rädda företaget är helt fel enligt Pär-Jörgen Pärson.

Istället gäller det att fokusera på vilka faktorer som går att påverka i företaget. Vilka kostnader går att kapa – “kapa djupt och hårt”, är Pär-Jörgen Pärson råd. Spendera bara pengar på att utveckla kärnprodukten – se till att rensa bort onödiga produkter.

“Jobba på kärnprodukten och se till att den utvecklas, det gör man med befintliga kunder, då kan man komma ut på sidan med en produkt som inte känns som att den står stilla. När man kommer ut på andra sidan kommer man då vara en av de som tog sig igenom starkare.”

LÄS MER: Experterna – så tar du in kapital under corona-krisen

Se till att misslyckas på rätt sätt

En annan viktig sak att vara medveten om är att alla inte kommer att klara sig genom krisen.

För de som gör det finns det stora chanser att stärka bolaget, men för andra är det viktigt att misslyckas på rätt sätt. Annars kan det faktiskt få svåra konsekvenser. Det är exempelvis viktigt att inte slarva med formaliteterna och på köpet utsätta sig för risken att begå bokföringsbrott.

"Det kommer gå åt skogen för ganska många bolag, säkert för några av våra bolag också, då är det viktigt att göra det rätt. Om man gör det fel, lurar andra människor i kris och dessutom hamnar i brottsregistret, då är det kört. Don’t go there", säger Pär-Jörgen Pärson.

Missa inte Breakits andra webbkurser - hela kursprogrammet finns här.

Läs mer