Så kallade viralsajter har de senaste åren blivit omåttligt populära, med amerikanska Buzzfeed som förlaga. Buzzfeed är idag en av världens mest besökta mediesajter med 60 miljoner unika besökare i veckan, över hela världen.
På viralsajterna kan man ta del av bland annat upplyftande videoklipp med gulliga djur eller listor över roliga saker.
I Sverige har mediejättarna Bonnier och Schibsted startat egna viralsajter men det börjar även dyka upp en hel del fristående aktörer, drivna av entreprenörer. En av dem är Uppskattat, som grundades 2014 av Skellefteåbon Kevin Forss.
Till skillnad från de större konkurrenterna riktar sig dock inte Uppskattat främst mot unga människor.
“Vår absolut största målgrupp är kvinnor 35-60. Vi har väldigt mycket djurklipp och upplyftande historier som äldre kvinnor bevisligen går igång på. Det är samma på alla våra marknader. Jag skulle till exempel aldrig klicka på våra artiklar”, säger Kevin Forss.
Noted Media omsatte under 2015 cirka 6 miljoner kronor och startade nya sajter i Finland, Frankrike, Tyskland, Italien och Holland.
Nu ska bolaget börja kapitalisera ytterligare på sina användare och har i samband med det tagit in Johan Unger i styrelsen.
“Innan har vi kört mest med automatiska annonser men nu ska vi få fart på native advertising och branded content”, säger Kevin Forss.
Med native advertising och branded content menas olika former av sponsrat innehåll i redaktionell form, i stället för vanliga annonser vid sidan om själva materialet.
Johan Unger blir även delägare i bolaget. Hur mycket han har investerat har parterna valt att hålla för sig själva. Klart är att han köper befintliga aktier - det handlar alltså inte om någon nyemission.
Johan Unger har tidigare varit med och skapat webbmedieverktyget Strossle som driver trafiker mellan olika nyhetssajter och har sedan innan erfarenhet med att hitta driva trafik till olika sajter.
Strossle, som tidigare hette Sprinkle, omsatte i fjol cirka 50 miljoner kronor.
“Det var framför allt Johans nätverk och erfarenhet som gjorde att jag ville få in honom i bolaget. Jag sitter i Skellefteå själv och har väl bra kontakter här i stan men han bidrar med ett stort nätverk i andra städer. Dessutom har han viktig erfarenhet med att bygga bolag”, säger Kevin Forss.
Det kommande året ska Noted media börja göra egna videoklipp.
“Vi kommer fortfarande att basera materialet på sajten på innehåll från andra men vi kommer även göra mer egna videos och annat eget innehåll. Om allt går som det ska satsar vi på att dubbla antaler anställda och trippla omsättningen”, säger Kevin Forss.
Men ni har ingen större journalistisk ambition?
“Jo, det har vi absolut! Det är viktigt att få en mer journalistiskt touch på innehållet om vi skall vara med och konkurrera med de stora nyhetssajterna. Det är ju vissa annonsörer som kanske hellre vill synas på en nyhetssajt än en ren viralsajt”, säger Kevin Forss.
Rättelse: I en tidigare version av artiklen skrev vi att Noted Media har passerat en miljon unika besökare i veckan. Det ska alltså vara per dag. Vi beklagar felet.