Sök

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten: Politikerna gör helt fel – "Gör er tillgängliga där medborgarna finns"

Medier

Foto: TT / Breakit

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten

Krönikör

De har haft år på att öva och när det väl bränner till så misslyckas de ändå.

För när hela landet skriker efter verifierad och tillgänglig information – riktar sig våra myndigheter och politiker fortfarande allra mest till medier, istället för medborgare.

Det pågår en pandemi och infodemi och svenskarna söker mer information än någonsin tidigare. Sajterna slår besöksrekord och på Facebook har svenskarna aldrig någonsin klickat så mycket “like”, dela och kommentarer som under vår första pandemi-vecka.

Trots det agerar våra myndigheter och politiker som att informationsmonopolet fortfarande ägs av traditionella medier – och att medborgare nås bäst via tidningar och tv. Det är så bakvänt och frustrerande.

Varför presskonferens?

Varför skriver politiker exklusivt på DN debatt, bakom betalvägg, när det de egentligen vill göra är att nå ut till svenska folket. Varför kallar regeringen pressen till träff, när de egentligen vill nå hela Sverige.

Missförstå mig inte här, journalister och journalistik är superviktiga – helt avgörande! – för en demokrati och de ska givetvis vara närvarande och ställa kritiska frågor vid varje informationstillfälle. Men när nu medborgare har tillgång till alla världens information, borde myndigheternas strategi för informationsspridning skifta: Gör er tillgängliga där medborgarna finns.

Sluta ens kalla det för “presskonferenser”, nu kan ni ju tala till folket direkt! Fokusera inte bara på de i lokalen, tala också in i kameran, dit där folk finns. Det är så små förändringar, men kan innebära så stor skillnad. Det man förklarar är att budskapet och informationen ska nå medborgare, inte bara journalister som ska förklara det för medborgare.

Borde finnas överallt

Ja, det har hänt en del saker. Folkhälsomyndigheten sänder allt på Youtube. Regeringen sänder presskonferenser på Instagram live. Men det minsta som kan göras är att finnas på alla de populäraste plattformarna, Facebook, Instagram och Youtube, med ert budskap.

Det märkligaste?: Att Sverige har en myndighet vars uppdrag är att göra just detta – hjälpa information att nå ut.

Vad som finns på deras konton? Digitala pamfletter.

Kom igen. Gör om, gör rätt. Det är livsviktigt.

Vi analyserar detta mer i Mediepodden, lyssna här.
 

 

Läs mer