Sök ikon

Efter debatten om dold reklam: Splay inför annonsmärkt-garanti

Artikel bild
Splay-familjen. Foto: Press.

Nu svarar Youtube-nätverket Splay på kritiken om marknadsföring mot barn och unga.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

sara@breakit.se

Reporter

SVT har i flera nyhetsinslag granskat hur svenska sociala medier-profiler marknadsför sig i sina kanaler, vilket vi berättat om förut. I många fall framgår det inte tydligt att det handlar om reklam. Nu svarar Splays vd Vigor Sörman på kritiken och lanserar en annonsmärkt-garanti.

Enligt honom har bolaget jobbat med annonsmärkning sedan start och arrangerat ett antal seminarier kring ämnet. Men det räcker uppenbarligen inte.

“Det finns en osäkerhet hos annonsörer och influencers kring hur man ska annonsmärka varumärkessamarbeten i sociala medier. De vill göra rätt, men det kan vara väldigt svårt att veta vad som gäller. För att göra det busenkelt för annonsörer och influencers så tar vi på oss ansvaret för att kampanjerna annonsmärks på ett korrekt sätt och följer marknadsföringslagen,” säger Vigor Sörman.

Garantin innebär att alla kampanjer där Splay är med och tar fram konceptet så ansvarar nätverket för att den följer lagen och Konsumentverkets nya riktlinjer för annonsmärkning i sociala medier.

“Skulle kampanjen mot all förmodan bli fälld för brott mot marknadsföringslagen så står vi för eventuella viten och skadestånd,” säger Vigor Sörman.

Han påstår att SVT felaktigt har hängt ut ett stort antal Youtube-profiler för att göra smygreklam. Många känner sig uthängda på felaktiga grunder, enligt Splay-grundaren.

“SVT har visat klipp från deras Youtube-kanaler där de syns tillsammans med olika varumärken, till exempel en logga på en t-shirt eller en kaffe från Starbucks. Men det handlar om personer som har på sig kläder de gillar, befinner sig på en offentlig plats där det finns företagsloggor, eller uttrycker en personlig, fri åsikt kring en produkt de gillar – helt utan inblandning eller påtryckning från företagen,” säger han.

Läs mer