Sök

Epicenter, Things och Slottet – så blev kontorshotellen sexiga igen

TictailSUP46

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Allt fler lockas till techbranschens så kallade "co-working spaces" – samtidigt som konceptet "kontorshotell" har blivit föråldrat. Men vad är egentligen skillnaden?

För lite mer än en vecka sedan illustrerade Tyler Crowley, som organiserar mötesplatsen Sthlm Tech Meetup, framfarten av nya så kallade co-working spaces i Stockholm med en talande bild på Twitter.

Näst intill alla kontor på bilden nedan, som jag oblygt har snott från hans Twitter-flöde, har grundats under de senaste 16 månaderna. Allt från SUP46, som blivit ett mecka för landets framtida techbolag, till den nischade hårdvaruhubben Things, som i torsdags invigdes på Kungliga Tekniska Högskolans område.

Att definiera och särskilja ett klassiskt kontorshotell från ett co-working space är inte det lättaste. Båda begreppen avser platser där företag kan hyra kontorsplatser eller rum, med hyresgäster som delar kök, toaletter och allmänna utrymmen. Vanligtvis slipper man även koka det livsviktiga kaffet själv.

Det är likheterna.

Men finns det egentligen några skillnader? Eller är det bara så enkelt att någon slipad varumärkesstrateg där ute har insett att ordet "kontorshotell" är extremt osexigt – och därför valt re-branda det?

Jag ringer upp Jesper Lindemark som har grundat Entreprenörskyrkan i centrala Stockholm och frågar. På hemsida beskriver Entreprenörskyrkan sig som ett "co-working space in a former chapel" som har varit igång i många år.

"Man skulle kunna säga att trenden med co-working spaces har en annan inriktning än de traditionella kontoren. Att den sociala aspekten spelar in. Många av de här kontoren väljer ju inriktningar. SUP46 är ju verkligen en startup-hub för tech, och där är det verkligen 'go big - or go home' som gäller", säger Jesper Lindemark.

"Men jag tycker nog egentligen inte att det är någon skillnad. Det är mer vilket ord man gillar. "

I nästa vecka ska Jesper Lindemark och hans två medgrundare utöka verksamheten ytterligare – kyrkan ska ackompanjeras av det nya kontorskomplexet "Slottet" i Gamla stan.

"Det stora skiftet som håller på att hända är att vi får en ny syn på vad en arbetsplats är för något. Det handlar om att bygga en kultur där alla känner tillhörighet och känner sig välkomna. Att man kan vara sig själv. Eftersom det är en plats där många tillbringar väldig mycket tid så anser vi att det måste vara mer än bara en plats där man gör sitt jobb", säger han.

"Jag vet liksom inte ens vad företagen i Kyrkan heter, men jag vet vad människorna heter".

Det låter nästan som att du ska bygga ett litet samhälle?

"Ja, det kan man väl säga. Det handlar om att skapa en plats där alla kan hänga, oavsett vem man är. Just den sociala aspekten är det jag gillar mest. Människorna blir som dina kollegor, fast man jobbar med olika saker. Det leder till spännande möjligheter."

Ett annat co-working space som på kort tid satt sig på kartan är det nya innovationshuset Epicenter. Deras lokaler ligger i anslutning till Gallerian i centrala Stockholm – vilket innebär att de tillsammans med grannen SUP46 bilder ett mini-kluster i det stora techklustret Stockholm.

Till skillnad från Slottet och Entreprenörskyrkan står innovation högt upp på agendan hos Epicenter. Organisationen sätter hårda krav på sina medlemmar – både utifrån storlek och potential.

"Det handlar om att snabbväxande digitala bolag med bevisad affärsmodell enkelt ska kunna växla upp. De här bolagen vill ha smarta lösningar så att de kan fokusera på sin verksamhet", säger Patrick Mesterton, vd för bolaget bakom Epicenter.

"Sedan har vi även bolag som Microsoft och MTGx-bolaget Splay här. De sätter sig i den här miljön för att prova på nya saker. Det handlar om lite mer seniora och mer beprövad bolag, som ändå vill ha flexibilitet att kunna växa."

Enligt Patrick Mesterton finns det ett stort värde i att dela lokaler, eller åtminstonte vissa gemensamma ytor, med andra bolag.

"Man betalar bara för det man faktiskt behöver. Istället för att ha massa kvadratmeter för en egen reception kan man dela den till exempel."

"Kontoret blir något annat när man numera kan jobba var som helst. Man möts på kontoret för att lära sig saker, planera och träffa människor. Då måste ytorna planeras därefter och då passar det med gemensamma ytor."

Lite delningsekonomi-tänk, alltså.

"Det är det verkligen. Vi har en stor eventlokal, öppna medlemslokaler och platser där det finns utrymme för innovation och samarbeten. Genom att dela vissa ytor skapar vi möten."

Precis som Jesper Lindemark så menar Patrick Mesterton att det sociala är en viktig aspekt.

"När man bygger digitala bolag kan vara mycket färre personer än ett industriproducerande bolag. Men i stället för att arbeta hemifrån, vilket man skulle kunna göra, så vill man ha ett sammanhang och ha ett kul ställe att gå till. Det är gränslandet mellan arbete och privatliv."

"Tittar man på våra bolag så ser de också att talangerna vill sitta i de bästa, mest centrala innerstadslägena. Det är därför Spotity och alla andra sätter sig i innerstan. Många har livspussel och i deras fall kan det handla om att man enkelt vill kunna träna, träffa en kompis och göra saker efter jobbet. Men sedan vill man också kunna gå tillbaka till jobbet efter att man har varit ute en sväng. Det är svårare att göra det om man sitter i Kista."

Ett av de företag som sitter på Epicenter är e-handelsplattformen Tictail. När jag träffade bolagets grundare Carl Waldekranz på det nyöppnade kontorskomplexet tidigare i veckan, som precis som SUP46 ligger i anslutning till Gallerian i Stockholm, talade han sig varm om framfarten av nya co-working spaces.

"Slottet som öppnar nu i dagarna känns som ett jättespännande initiativ. Jag tycker Stockholm är den bästa platsen i världen att bygga ett techbolag på", sade Tictail-grundaren, som själv bor i New York numera.

Även i fallet Things, som slog upp portarna tidigare i veckan och som jag nämnde i inledningen av artikeln, handlar upplägget mycket om nätverk och sammanhang.

I deras nya lokaler kommer ett trettiotal bolag att få tillgång till verkstäder och kontakter med tunga industribolag som ABB, Assa Abloy och Husqvarna – för att inte tala om interaktionen mellan bolagen själva.

“Vi tror att de som sitter hos oss kommer att nå sina mål snabbare och göra bättre produkter än andra, eftersom alla i huset kan prova varandras prylar och ge feedback. Huset blir som en provbädd. Snacket i kafferummet kan leda till ett samarbete som på sikt blir något jättestort”, sade Linda Krondahl när Breakit pratade med henne inför invigningen i förra veckan.

Inom journalistiken brukar man säga att man inte ska inleda en text med en frågeställning om man inte kan svara på den.

Det tveksamt om jag kan göra det.

Men en slutsats man utan tvekan kan dra är ändå: Det har aldrig funnits fler så kallade co-working spaces i Stockholm. Sedan om dessa platser kommer att få ett nytt, ännu sexigare epitet i framtiden återstår att se.

Jag tror dock att Jesper Lindemark kan ha varit inne på ett spår som ligger nära sanningen.

"Folk vill inte sitta instängda på sina kontor, man vill sitta i en spännande miljö", sade han.

Där är skillnaden.

Ps. För transparensens skull - Breakit sitter i Sup46:s lokaler. Och vi gillar det!

Läs mer