Sök

Krisexpertens råd till företagsledare: Ta fram flera möjliga scenarion

Practise

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

David Ol-Lars är expert på kriser och hade en viktig roll för många organisationer efter terrordådet i Stockholm 2017.
För Breakit delat med sig av sina råd över vad ledare måste tänka på i krissituationer.

Coronaviruset har redan satt tunga spår i den globala ekonomin. Resebranschen har på många håll vidtagit nödåtgärder och tusentals anställda har varslats på nordiska hotellkedjor. Det är än så länge för tidigt att säga vilka effekter coronaviruset kommer att ge på näringslivet, eller hur länge det ens kommer att pågå. 

Däremot är det viktigt att vara förberedd som ledare för ett företag när krisliknande situationer uppstår. Det finns nämligen flera viktiga saker att tänka på för att du som ledare ska kunna guida företaget igenom krisen.

David Ol-Lars är vd på Practise People och expert inom krishantering i företag och organisationer. Han har en bakgrund inom nationella insatsstyrkan och hade en viktig roll i att utbilda organisationer i hur de skulle hantera både trauman och åtgärder efter terrorattacken i Stockholm 2017. 

Han har delat med sig av sina råd till Breakit om vad du som ledare behöver tänka på. Han kommer dessutom att svara på er läsares frågor som en del av Breakits expertpanel under den kommande veckan.

1. Skapa en lägesbild

Det är viktigt att skapa en lägesbild av hur den egna organisationen påverkas. Identifiera de kritiska processer som finns i organisationen, exempelvis om hur logistiken påverkas.

“Sen är det så att i en kris finns inte bara fakta, man måste också göra antaganden baserat på vad man vet”, säger David Ol-Lars.

Här gäller det att ta fram flera möjliga scenarion att arbeta utifrån och som minst tre stycken: Värsta tänkbara, bästa tänkbara och mest troliga.

“Bolaget kan sedan jobba mot det mest troliga scenariot, men också ha en backup-plan för om någonting annat skulle hända.”

2.  Sätta en målbild

Här finns det en viktig brytpunkt i krisen. Det är lätt som ledare att känna att man tappar kontrollen, men känslan av kontroll kommer ofta tillbaka när man har formulerat tydliga mål för verksamheten att arbeta utifrån.

“Det här är något som också kan ena organisationen. En målbild kan till exempel beskriva hur vi kan gå stärkta ur den här situationen eller hur alla ska kunna behålla sina jobb”, säger David Ol-Lars och fortsätter:

"Utifrån målbilden behöver man sedan skapa en plan för hur man ska lyckas med den."

3. Organisera sig rätt

"Normalt organiserar man sig för det vardagliga livet. Men när något sådant här händer så måste man fråga sig: ska man organisera sig annorlunda på något sätt?"

4. Kommunikation

I en krissituation är det viktigt att involvera berörda chefer och nyckelpersoner i planeringsarbetet. Alla behöver veta vad som gäller. Det i sin tur kan skapa en känsla av trygghet i företaget, att det finns en plan för vad man vill. 

Det är något som såklart också blir viktigt i ett läge där organisationen arbetar på distans.

“Behovet att kommunicera och att lyssna på personalen är stort. Sedan gäller det bara att hitta vägar som passar, oavsett om det är telefon, mejl eller olika onlinemöten. Men att hitta sätt att kommunicera i det här åt båda hållen är jätteviktigt.”

Vad ska man absolut inte göra?

“Det är viktigt som ledare att inte ducka för de stora frågorna. Historiskt har det gått väldigt dålig i kriser när någon stoppar huvudet i sanden. Eller om det skapas en känsla av att chefen försvinner iväg och varken hör eller ser vad som sker.”

Läs mer