Sök

Om vi får en ekonomisk krasch är det bara ett mått som räknas på allvar

Entreprenör

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Det är för tidigt att säga vilka ekonomiska effekter corona-viruset kommer att få. Men om det de facto leder till en djup lågkonjunktur kan alla techbolag slänga sina budget-ark i papperskorgen. Då finns det bara en KPI som räknas på kort sikt, skriver Breakits medgrundare Olle Aronsson.

Den här texten publicerades först i Breakits Premium-nyhetsbrev.

Som entreprenör i mars 2020 är det snudd på omöjligt att låta bli att tänka på corona-virusets eventuella effekter på det egna bolaget.

Högsta prioritet är förstås att undvika smittspridning och skapa trygghet för medarbetarna.

Men nästan alla företagare vi pratat med senaste veckan luftar också en oro för sämre ekonomi i spåren av viruset och börsraset.

Kommer den där nya storkunden att dra sig ur? Borde vi skjuta upp den där nya satsningen på framtiden?

Och framförallt: Hur länge räcker kassan?

Vi på Breakit är själva entreprenörer – vi vet hur det känns. Här skriver vår vd Camilla Björkman om hennes plan för att anpassa Breakit efter den nya verkligheten.

Plötsligt blir dina betaltider det viktigaste av allt 

Jag har genom åren intervjuat en lång rad företag och investerare som genomlevt tidigare  kriser, och de brukar beskriva det såhär: 

Vid en allvarlig ekonomisk kris skiftar fokus i ett företag ofta från “Hur ska vi bygga en grym produkt och slå årets budget?” till “Hur kan vi överleva kommande tolv månader?”.

I det läget blir KPI:er som tillväxt och vinst ganska meningslösa.

I stället blir kassaflödet det enda ekonomiska mått som spelar roll. Kassan får helt enkelt inte bli tom.

“Plötsligt blir dina betaltider det viktigaste av allt”, som en entreprenör med kriserfarenhet sa till mig i veckan.

Jag tror att en ekonomisk nedgång kommer visa ännu tydligare på styrkan i att sälja sin produkt med en abonnemangsmodell. Den affärsmodellen funkar inte för alla – men när det blåser står den starkt. 

Det handlar inte bara om bättre kassaflöde från förskottsbetalningar – vilket är vanligt hos SaaS-bolag som säljer till andra företag.

Det handlar också om skillnaden mellan aktiva beslut och passiva beslut. Om kunderna måste fatta ett aktivt beslut att köpa av dig är risken hög att de avvaktar i dåliga tider. Ju större beslut desto högre sannolikhet att de väntar. Godis, värktabletter och annat smått kommer sälja bättre än dyra kylskåp och bilar.

Ju större beslut desto högre sannolikhet att kunderna väntar

Men om du säljer en prenumeration med automatisk förnyelse måste de befintliga kunderna i stället fatta ett aktivt beslut att säga upp. Det är trots allt mindre sannolikt – även om det förstås kan hända det med.

Oavsett vilken affärsmodell du har är det rätt tajming att göra en ny likviditetsprognos för ett worst case scenario 2020.

Var extra skeptisk mot de där kunderna som alltid betalar sent och var extra rädd om schysta kunder som vill och kan betala dig i förskott. Räkna inte med att alla fakturor blir betalda.

Ett lästips för dessa dagar är entreprenören Bo Mattssons tidigare publicerade krönika på Breakit Premium med rubriken: “Mina bästa tips för kortsiktig finansiering – om ditt bolag har slut på pengar”

Har du ett råd som du vill skicka vidare till andra företagare? Kanske har du själv klarat dig igenom tuffa kriser förr? Svara direkt på det här mejlet så skickas råd, frågor och feedback vidare till mig. Eller mejla mig direkt på olle@breakit.se 

Ta hand om er.

Läs mer