Sök

Annonssamarbete med Svensk Digital Handel

D-Award-vinnarens framtidsspaning: ”Viktigare att våga ta ställning än att stryka alla medhårs”

Stefan Fragner, vd på Skincity. Illustration: Daniel Špaček

Christopher Lembke

Kommersiell redaktör

De prisades på D-Congress för sina stora framgångar när det gäller värderingsdriven handel.
Men Skincity kommer inte vila på lagrarna – utan istället växla upp.
”Vi gör inte det här för att locka kunder, utan för att vi står för det”, säger företagets vd Stefan Fragner.

I tredje delen av Svensk Digital Handels och Breakits artikelserie om framtidens e-handel, träffar vi en lycklig vd vars företag Skincity just vunnit utmärkelsen D-Award i hård konkurrens med Sneakersnstuff och Pierce.

Men blott en minut in i intervjun ursäktar Stefan Fragner sig och flyttar fokus.

”Jag har bara varit vd på Skincity i sju veckor, så jag är lite bortskämd. Det är alla mina kollegor som har gjort ett superjobb och lagt grunden till det här priset”, som i höstas lämnade en annan framgångssaga – Happy Socks – efter sju år på bolaget och de sista tre på vd-posten.

Hudterapeuterna på Skincity – "Det är de så gör jobbet", säger Stefan Fragner.

Syftesdrivna från början

Grunden till Skincity lades redan 2011, när hudterapeuten Annica Forsgren Kjellman och entreprenören Mikael Kjellman slog upp de digitala portarna till vad som blev en av Sveriges första hudvårdsbutiker online. Sedan dess har passionen för att hjälpa och guida kunderna – som om de faktiskt besökte en fysisk salong – genomsyrat hela verksamheten.

Vårt mål är att vara en servicetjänst där vi guidar kunderna genom hudvårdsdjungeln

”Vi är väldigt syftesdrivna och är inte bara en e-handel. Vårt mål är att vara en servicetjänst där vi guidar kunderna genom hudvårdsdjungeln. Vi ger rådgivning och hjälper kunderna att få, och behålla, en frisk och fräsch hud. Så att vinna det här priset känns klockrent för oss”, säger den nytillträdda vd:n.

Men det är inte bara för ett företag att haka på purpose-trenden utan att leva upp till den. Att försöka locka kunder utan att vara trovärdiga i det man kommunicerar är dödfött, och Stefan tycker snarare att företag ska våga ta ännu större ställning. Utan att vara rädda för att stöta sig med eventuella kunder.

Läs mer om vinnarna på D-Award här

”Där gör ett bolag som Patagonia ett väldigt bra jobb. De pratar inte bara om sina produkter utan tar ett större grepp, och pratar till exempel väldigt mycket om koldioxid och klimatutmaningarna. Hur kan vi som företag göra världen till en bättre plats?”

”Det är verkligen imponerande att ta ställning på det sättet, och inte bara tänka på att stryka alla medhårs. Vi gör inte heller det vi gör för att locka kunder, utan för att vi tror på det. I framtiden kommer det tankesättet att bli allt viktigare.”

Ta ansvar för mer än produkterna

Förutom den personliga servicen och det brinnande intresset för hudvård hos de anställda (”Vi har kollegor på lagret som också är utbildade hudterapeuter, alla har en passion för våra tjänster”), ligger hållbarhetstänket i fronten för hela Skincitys verksamhet.

Innan vi skickar ut en beställning räknar vi också ut vilken den minsta möjliga förpackningen är

”Fler företag måste tänka att de har ett ansvar för mer än de egna produkterna, det är jätteviktigt. Våra kunder kan välja olika sorters förpackningar, och på så sätt göra ett proaktivt val när det gäller hållbarheten. Innan vi skickar ut en beställning räknar vi också ut vilken den minsta möjliga förpackningen är, så det inte är någon onödig luft i paketet”

Dessutom har de inlett ett samarbete med tjänsten Panta På, vilket gör det möjligt för Skincitys kunder att scanna överblivna förpackningar av egna varumärken på en återvinningsstation.

”Då betalar vi en pant för den, och kunden kan välja om de till exempel vill skänka pengarna till välgörenhet.”

Man får aldrig tänka att ‘vi är superbra’, utan man ska alltid försöka göra ännu mer

För Skincity betyder ett pris som D-Award väldigt mycket, både inne på företaget och utåt mot kunder och samarbetspartners. Men Stefan Fragner är långt ifrån nöjd, trots de senaste årens utveckling och framgångar.

”Man får aldrig tänka att ‘vi är superbra’, utan man ska alltid försöka göra ännu mer. Vad kan vi göra ännu bättre när det gäller hållbarhet? Hur fungerar frakten? Skulle det gå att samköra leveranser med andra företag? Det är jätteviktigt när man snackar ‘purpose driven commerce’, att tänka utanför sitt eget bolag.”

Kundupplevelse som sticker ut

Skincity röstades fram som segrare av D-Award av de 1 700 deltagarna på Svensk Digital Handels D-Congress på Svenska Mässan i Göteborg. 

”Vi vill med D-Award uppmärksamma de svenska e-handelsföretag som bryter ny mark, som skapar kundupplevelser utöver det vanliga och som sätter svensk e-handel på den globala e-handelskartan. Skincity är definitivt värdiga vinnare av D-Award 2020”, säger Svensk Digital Handels och juryns ordförande Freddy Sobin.    

Läs mer om de andra nominerade till D-Award: Pierce och Sneakersnstuff

Juryns motivering

"Skincity har bokstavligen talat tagit den diplomerade hudterapeuten online, skapat en kundupplevelse utöver det vanliga och varit lönsamma sedan starten 2011. Det är få som beställer från Skincity.se som inte nämner hur genomtänkt signaturpaketeringen är, något man nu kompletterat med en ‘basic wrapping’. Med ett purpose om att de förändrar liv driver de innovation inom digital hudvård."

Läs mer